Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
I lördags köpte jag en Volvo 240 från 1988. Den är i relativt bra skick men nu har jag lite frågor.

1. Hur gör jag bäst för att bevara lacken i fint skick? (Har tvättat och vaxat den en gång sedan jag hämtade den.).
2. Det finns en del rost i framdörrarna. Vilken är den bästa svetsmetoden för att få bort detta?(Jag svetsar bara pinne och MIG.)
3. Det sitter fast ett kassettband i bandspelaren. Hur får man ut detta på smidigast sätt utan att göra sönder nåt?

Mvh Suy
Tvätta och vaxa med jämna mellanrum. Förvara helst bilen i garage eller under carport. Små märken och repor, stenskott etc. etc. kan du fylla i om dom är färska och du är stadig på handen.
Det finns handböcker som förklarar detta med bilrost och svets tämligen bra. (Jag kan det inte)
Ta ur hela radion och öppna den på en arbetsbänk. Var inte överdrivet våldsam eller atletisk. Bli inte förvånad om det visar sig att kassettspelaren är trasig. Kassetter är "ute" sedan ett antal år. Överväg om du inte skall ha något modernare.
Suy80 skrev:
2. Det finns en del rost i framdörrarna. Vilken är den bästa svetsmetoden för att få bort detta? (Jag svetsar bara pinne och MIG.)
Kan du precisera rostangreppen... eller helst, visa bilder?

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.