NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett par gånger fått meddelandet "Motorsystem service erfordras" men det har snart försvunnit och har dum som man är inte tänkt något mer på det. Man vill gärna inte det när man just köpt bilen.

Nu har jag dock besiktigat bilen också, och förutom att ett hjullager är slut fick jag också reda på att felkoden P2263 ligger lagrad. Efter lite googling verkar det vara fler som fått denna felkod i samband med turboproblem och att motorn saknar kraft, något jag nog kan hålla med om då jag ofta tänkt på att 136hk borde flytta på sig mer. Efter 2000 rmp är den dock ganska vass.

Kan ju ha ett samband, eller så är det bara jag som är van vid 2.4T-motorn.

På besiktningspappret stod det bilspecifik felkod, men google ger mig "Turbo/supercharger boost system performance" på P2263.

Någon som vet något mer om detta? Vad gör man? :(
Uppdaterar här lite. För någon vecka sedan hände något. Bilfan började gå något fruktansvärt bra. Fick nästan dubbelkolla så tjejen inte chippat den när hon haft den. Ungefär så osannolikt som det låter. :shock: Och efter en motortvätt gick den ÄNNU bättre. Skulle kunna vara inbillning här dock...

Nu började den gå som 136 dieselhästar bör göra. River på bra på alla växlar vid 3000-4000 varv och nu blev det ju roligt (och dyrt) att köra.

MEN, idag när jag skulle ta en längre tur märkte jag direkt när jag rullade hemifrån att den inte alls var lika pigg och jag fick efter någon kilometer ännu en gång "Motorsyst. service erfordras" i displayen. Det är precis som att den tappar allt turbotryck. Inget vrid och allmänt slö, och omöjligt att få den att dra mer än 2.4 l/mil direktförbrukning hur mycket men än pressar på alla växlar. Inte det att den inte går att köra, men det är ju som att köra golfbil liksom.

Väl tillbaka i storstan behövde jag sanera fronten från naturens alla småkryp och en bilen fick sig en tvätt (ingen motortvätt dock). När jag kör ifrån tvätthallen är det ett jävla drag i bilen igen, och den river på ordentligt igen. Ingen "Motorsyst. service erfordras" och gick utan problem att få upp förbrukningen till 3 l/milen.

Vad tusan kan detta bero på? Känns ju inte som vakumläckage/något sådant turborelaterat, eftersom det uppenbarligen kommer och går. Kan det ha med utetemperaturen att göra? Var nog värmerekord på +23 idag på dagen. Väldigt långsökt men någonstans får man ju börja spekulerandet. Den gick ju dock slött hela kalla vintern.
Hej, hade samma problem, lilla vakumslangen som ansluter till intercooler bypassventilen,på framsidan av inugsröret. Skickar en bild, sitter en liknande ventil på vänster slang oxå(lite till vänster om den inringade) vakumslangen till den hade släppt! Nu går bilen som ett skott!:-) lycka till.
Bilagor
Screenshot_2014-05-27-20-44-49.png
Screenshot_2014-05-27-20-44-49.png (1.25 MiB) Visad 15421 gånger
vedeld skrev:Hej, hade samma problem, lilla vakumslangen som ansluter till intercooler bypassventilen,på framsidan av inugsröret. Skickar en bild, sitter en liknande ventil på vänster slang oxå(lite till vänster om den inringade) vakumslangen till den hade släppt! Nu går bilen som ett skott!:-) lycka till.
Aaah. Jag gick genast ut och kollade och hela den inringade grunkan på bilden är täckt av något som ser ut som svart olja. Det får bli en närmare undersökning för det såg inte speciellt hälsosamt ut.

Tack för input!
Mycket riktigt hade vakumslangen lossnat! Var oljan/sotet/klägget kommer ifrån vågar jag dock inte svara på, men tog en jäkla tid att få bort det och göra rent runt kring bypassventilen.

Troligtvis har oljan kontaminerat slangen som svällt och hoppat av nippeln. Blev en quickfix med ett buntband som fick agera slangklämma tills jag byter ut hela slangen. Nu går även min bil som ett skott! Tänk att något så litet kan få så stora konsekvenser i maskineriet.

Tusen tack för hjälpen! Sparade mig många kronor och utan bilden hade jag inte vetat var jag skulle leta och på så vis aldrig heller hittat slangen.

Bild

Bild
Ibland blir frugan grinig över att jag sitter på detta forum så mycket, men detta är just anledningen varför. Man lär sig tamejfan nåt nytt varje dag! :D
Skönt att det löste sig!
Grattis till TS som löste detta själv. Har också lite klegg på utsidan , vilket så gott som alla 2.0d får enligt personlige Volvo meken jag har. Så det är säkert fullt med skit inuti.
grillchips skrev:Ibland blir frugan grinig över att jag sitter på detta forum så mycket,
Stackars "Forum-änka" :wink:

Min fru är "Värmepumps änka" , har trots protester spenderat för mycket tid i källaren med bergvärmen och dataloggning, optimering etc + hängt på http://www.varmepumpsforum.com , som är ett bra forum.

Som sagt, man lär sig nåt nytt varje dag på forumen och kan nog spara in en hel del i slutänden.
Haha. Samma här :-) värmepumpsforumet är ett måste för alla villaägare med vp.
Ni skulle sett hennes reaktion när hon såg att jag satt och läste i tråden "Vad har ni gjort för er Volvo idag?"
Först skrattade hon så hon grät när jag förklarade vad som brukade postas där, sedan blev hon lite smått orolig och ansåg att det där inte var hälsosamt. :roll: :lol:

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]