Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Skadegörelse är ett brottmål, dvs du måste polisanmäla och gå den vägen om jag minns rätt. Kan inte bara stämma i tingsrätt.
av NilsO
Måste väl täckas av grannens försäkring? Det är ju precis av sådana skäl det är krav på (åtminstone) trafikförsäkring.

Jag skulle glatt betala självrisken för min försäkring om jag råkat dänga upp dörren i någon annans bil och det blev skador som krävde reparation. Om de kom och ville ha kontant betalning, hotade med att stämma mig etc skulle jag mest bli förvånad. Försäkringen är ju lite en garanti för att man aldrig behöver betala mer än självrisken oavsett hur stora skador man ställt till med, så länge man inte gjort något avsiktligt.
milktrucker skrev:
gubbstrutt skrev:om du har helförsäkrat så torde den täcka detta.
din granne ska nu betala din självrisk.

lycka till Med vänlig hälsning hasse
Åk till en seriös skadeverkstad och be dem ge dig en offert på arbetet, det är denna summa ska krävas av grannen. Sen är det upp till grannen om den vill använda försäkring för att ersätta.

I annat fall försvinner ju T.S eventuella bonus eller höjs försäkringsavgiften för T.S - detta ska ju inte drabba T.S öht.
det där var väldigt bra (tänkt) tycker jag syftar då i första hand på bonus och försäkringsavgiften åk till en bra skadeverkstad för offert som sagt.försäkringspremien har ju en tendens att stiga i allafall av (olika) anledningar i övrigt öht #host#host#.

hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
andreas_lofgren skrev:Skadegörelse är ett brottmål, dvs du måste polisanmäla och gå den vägen om jag minns rätt. Kan inte bara stämma i tingsrätt.
alltså, förmodligen avskriver åklagaren målet utan vidare. Målsägaren är inte heller intresserad av böter (eller fängelse) eller vad som kan finnas som påföljd. Vill man kräva pengar får man göra en stämningsansökan.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Som skrivits, prata med vederbörande och förklara lugnt och sakligt att du inte uppskattar skador och låt höra vad vederbörande är villig att ersätta dig med. Kontra sedan om nödvändigt med hur du vill bli ersatt. Händer inget av detta så förklara att du då tyvärr måste ta det vidare och att det börjar med en polisanmälan.

Tror även att detta skulle kunna klassas som smitning men är inte helt säker. Lycka till nu.
Micce1980 skrev:Som skrivits, prata med vederbörande och förklara lugnt och sakligt att du inte uppskattar skador och låt höra vad vederbörande är villig att ersätta dig med. Kontra sedan om nödvändigt med hur du vill bli ersatt. Händer inget av detta så förklara att du då tyvärr måste ta det vidare och att det börjar med en polisanmälan.

Tror även att detta skulle kunna klassas som smitning men är inte helt säker. Lycka till nu.
ja det är smitning från olycka
av Lövet
Vojje skrev:
andreas_lofgren skrev:Skadegörelse är ett brottmål, dvs du måste polisanmäla och gå den vägen om jag minns rätt. Kan inte bara stämma i tingsrätt.
alltså, förmodligen avskriver åklagaren målet utan vidare. Målsägaren är inte heller intresserad av böter (eller fängelse) eller vad som kan finnas som påföljd. Vill man kräva pengar får man göra en stämningsansökan.
Poängen är att du inte kan göra på det sättet. Vad ska du stämma för? Vilket lagrum ska du hänvisa till civilrättsligt?
Användarvisningsbild
av Vojje
andreas_lofgren skrev:Vad ska du stämma för? Vilket lagrum ska du hänvisa till civilrättsligt?
det handlar alltså om ett vanligt tvistemål förutsatt att svarande helt eller delvis bestrider vad som kärande yrkar.
Yrkandet ska alltså vara x antal kronor som ska motsvara kostnaden för att återställa dörruppslaget.
Men det krävs naturligtvis lite bevisning. Dock är beviskravet inte lika högt som i ett brottmål (utom rimligt tvivel).
Det gör det hela lite lättare att styrka sina påståenden.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]