Milktrucker skrev
1. Låscylindena snurrar med om man försöker öppna med t ex skruvmejsel. Hur öppnar tjuven?
2. Bilen har elektronisk startspärr som endast kan startas med rätt nyckel-id, hur fungerar detta momentet praktiskt?
3. Bilen har rattlås, bryts det upp av tjuven eller släpper det själv när någon form av nyckel vrider om tändningen?
Det finns massor av sätt.
Det lättaste.
Man passar på att stjäla en nyckel hos en bilhandlare som har nyckeln i låset. När bilen sedan är borta så "anonnserar" man i de rätta kretsarna att bilen är till salu och när någon nappar så slår man till.
Låscylindern: Att öppna dörren är nog det lättaste. Det finns alltid stag på baksidan av låset inne i dörren. Det gäller bara att peta till det med en lång skruvmejsel. denna kan stickas under låset eller dörrhandtaget eller någon annan stans. Eller som 740 inuti låscylindern finns ett litet hål som du går in genom och sen är det bara att trycka på rätt plats. Ibland skall bara cylindern "Vickas" åt rätt håll. Det är nästa steg som är lurigare.
Larmet: På tidigare 850 måste säkringen ryckas snabbt. Annars får man köpa en universal larmdosa. Det finns många att beställa från Kina
2 Elektronisk startspärr. På vissa BMW kan denna omprogrammeras genom OBD-kontakten så du kan programmera in en "blank" nyckel. Det finns flera filmer på tuben hur du gör detta. Det finns även att beställa från Kina elektroniska avstängningar för detta.
3 Rattlås: Mekaniska rattlås kan man "bryta av" låscylindern med ett rör som passar utanpå cylindern eller med en bra rörtång. sedan får du pilla i låset och låsa upp som om du hade en nyckel. På nyare bilar så är detta elektroniskt styrd låsning och kan lossas med program genom OBD-kontakten.
Det finns en film som sändes på SVT för ca två år sedan om en biltjuv i Frankrike som har specialiserat sig på detta och hade något rysktillverkat elektroniskt verktyg för jobbet.
Varje bilmodell brukar ha sina svagheter. Det ryktades till exempel om någon SAAB då du slog ut larmet om du kortslöt en blinkerslampa.