Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbo98
hej har en d24 sugis med påställd pump, förre ägaren som ställde på den..

och den är ju inte så jättebillig i drift så tänkte ställa ner den. Men frågan är var är ställskruven och hur ska jag göra?

nåt annat att tänka på?

bytte även rem och fick timingen inställd för några månader sen;)

tacksam för svar;)
av osla
skruven till bränslemängden sitter på ovansidan av pumpen, med en låsmutter. tror bara det finns den skruven på pumpen
av turbo98
har några frågor till:

1. måste man ha nåt speciellt verktyg?
2.var sitter skruven?
3.ska bilen var igång när man skruvar ner pumpen?
4. måste tomgången justeras, eller något annat som ska göras mer än att bara skruva ner ställ skruven?
av osla
10, kanske 13 mm ringnyckel för låsmuttern, sen en vanlig platt mejsel för att skruva på skruven. ha den igång så hör du om du skruvar rätt, den ska gå ner i tomgång när du ställer ner den. skruven sitter på ovansidan av pumpen som jag skrev i tidigare inlägg, finns bara den skruven ovanpå pumpen, har för mig den sitter kring gasstaget
av Arne
Skruven sitter horisontellt ganska högt upp på pumpen, det är en låsmutter som håller den. Skruva ut = snålare.
av rid54
Nu kan jag ju inte denna motormodell, men med mekaniska dieselpumpar -generellt- är det ju bara maxanslaget (maximal insprutningsvolym) och varvtalsgränsen som man kan ge sig på. En ändring där bör inte påverka tomgången.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.