Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle byta den där armen som man vrider ett kvarts varv och sen kan man ställa höjden och längden på ratten. Jag skruvade bort alla bultar så den sitter lös. Jag kände efter lite vart det sitter någonstans. Då kom jag på att jag måste lossa knutkorset längst där nere. Då lossade jag det och sen ruckade jag ratten emot mig.

Men hela rattstångspaketet lossnade inte, trots att den sitter lös som bara den.
Men när jag skulle vrida på nyckeln så gick det bara till ettans läge. Jag vet om att själva nyckellåset är helt. Det är troligtvis rattlåset som har fått sig en smäll.

Jag tog bort airbag och allt sånt skit typ plast osv. Sen när jag har monterat bort alla kablar, skruvat tillbaka alla bultar lite löst i hålet....då hittar jag två stycken bultar...utan skalle på.

Hur fan har volvo tänkt det här? Så jag ska alltså sitta och stirra på dessa bultar, utan bulltskalle, tills dem skruvar upp av sig själv eller??? :-(O)
Lita på att Volvo tänkte när de satte dit dom där skruvarna, det är ju rätt så bra om rattlåset är svårforcerat om du tänker efter lite. Från början är det en extra skalle på skruvarna (med vanlig nyckelfattning av något slag, kommer inte ihåg vilken) som bryts av när rätt moment är uppnått. Ett sätt att få bort dom på är att borra ett lagom hål för att sedan dunka ner en torxbits i.
kebabpizza skrev:Lita på att Volvo tänkte när de satte dit dom där skruvarna, det är ju rätt så bra om rattlåset är svårforcerat om du tänker efter lite. Från början är det en extra skalle på skruvarna (med vanlig nyckelfattning av något slag, kommer inte ihåg vilken) som bryts av när rätt moment är uppnått. Ett sätt att få bort dom på är att borra ett lagom hål för att sedan dunka ner en torxbits i.
Ja, jag litar på Volvo...om dem säger att de har limmat fast bultarna också.

Dessa bultar kallas shear bolts.

Jag ska testa med det :-)-)
Tror ni jag måste byta lås, trots att jag kan lägga i ettans läge och rattlåset fungerar? Det är bara tvåans och treans läge så ej går att få i. En gång kunde jag snurra runt nyckeln 360 grader, men då hade jag demonterat bort även tändnings switchen.

Det jag gjorde är att jag drog ratten utåt några gånger för jag ville få lös en knutpunkt som var lite rostig. Det var inte direkt hårt, men det var antal smällar.

Det går väll öppna på dessa också lås cylindrar?

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]