Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av specos
Förbannade grannjävel. Jag har sett hur han slänger upp sin dörrjävel hela tiden och är förvånad att inget inträffat tidigare. Idag var ett stort jävla dörruppslag med röda inslag från hans förbannade röda bil....

Rent rättsligt antar jag att det inte är mycket att göra, en bevisfråga där ord står mot ord. Det enda man kan göra är att rusa ut när man ser honom och be om försiktighet.....eller?
säg att du kommer polisanmäla honom för skadegörelse och kräva skadestånd via domstol, såvida han inte ersätter dig kontant för reparation av skadan.
ett par tusen fattigare svider alltid gått och då brukar hjärnkontoret hoppa igång av någon konstig anledning.

Självklart ska du ha ersättning för skadan han orsakat
av llesrof
milktrucker skrev:säg att du kommer polisanmäla honom för skadegörelse och kräva skadestånd via domstol, såvida han inte ersätter dig kontant för reparation av skadan.
ett par tusen fattigare svider alltid gått och då brukar hjärnkontoret hoppa igång av någon konstig anledning.

Självklart ska du ha ersättning för skadan han orsakat
Risken är att en sådan rättegång bara leder till att man själv står där med en faktura på rättegångskostnaden. Man skall aldrig hota med något man inte är beredd att genomföra.
ingår vanligtvis rättsskydd i hemförsäkringen som täcker rättegångskostnader.
Användarvisningsbild
av Vojje
att stämma ngn kostar endast 450:-, om jag inte minns fel.
Yrkandet lär väl inte överstiga ett halvt basbelopp.
av Arnold
milktrucker skrev:ingår vanligtvis rättsskydd i hemförsäkringen som täcker rättegångskostnader.
Ja det brukar det göra men bara upp till 70-80 000:- Det blir snabbt dyrt när rättssystemet sätter på taxametern.
om du har helförsäkrat så torde den täcka detta.
din granne ska nu betala din självrisk det måste vara det bästa för grannsämjan.

lycka till Med vänlig hälsning hasse
gubbstrutt skrev:om du har helförsäkrat så torde den täcka detta.
din granne ska nu betala din självrisk.

lycka till Med vänlig hälsning hasse
Åk till en seriös skadeverkstad och be dem ge dig en offert på arbetet, det är denna summa ska krävas av grannen. Sen är det upp till grannen om den vill använda försäkring för att ersätta.

I annat fall försvinner ju T.S eventuella bonus eller höjs försäkringsavgiften för T.S - detta ska ju inte drabba T.S öht.
Användarvisningsbild
av Vojje
Arnold skrev:Det blir snabbt dyrt när rättssystemet sätter på taxametern.
som sagt, är yrkandet under ett halvt basbelopp kan man driva det som ett s.k. "småmål". Kostar inga stora pengar :-)-)
Användarvisningsbild
av White
Ett första steg är ju att konfrontera grannen med vad han gjort. Vem vet, han är kanske villig att ersätta vad han gjort.
Vill han inte det återstår ju en polisanmälan, vilket du även bör tala om för honom/henne. Givetvis tror jag inte att anmälan leder
någon vart, men sedan har du i alla fall en anmälan att visa ditt försäkringsbolag.
Service Peugeot 107 2007

Jag gjorde ju "normal" service (olja och[…]

Saknar Android Auto

Får ursäkta om det finns hundra tr&arin[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

https://youtu.be/LRrjbUQEVG8?si=PIDMjm5Z7HwZxOAO […]

Oljeläckage

Kan inte hitta vart de droppar,, lyft bilen och hi[…]