Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#868027
UPPDATERING

Undrar vad följande kan vara:

1. Bild

Bild

Jag har nu mätt och det är ca 12 volt i den när tändningen är igång på läge II.

Jag hittar ingenstans vart den ska sitta någonstans. Hittade desstom en till svart sladd som är fast i insuget som verkar vara någon form av jord, ni ser
den på bilden.

Om jag har fel insug, vart brukar anslutningen sitta? vad ska jag fråga efter för insug på tex skroten.

2. Bild

vad kan den göra? ingen spänning/el i när tändningen är på.
#868031
smuckas skrev:UPPDATERING

Undrar vad följande kan vara:

1. Bild

Bild

Jag har nu mätt och det är ca 12 volt i den när tändningen är igång på läge II.

Jag hittar ingenstans vart den ska sitta någonstans. Hittade desstom en till svart sladd som är fast i insuget som verkar vara någon form av jord, ni ser
den på bilden.

Om jag har fel insug, vart brukar anslutningen sitta? vad ska jag fråga efter för insug på tex skroten.

2. Bild

vad kan den göra? ingen spänning/el i när tändningen är på.
nej du har ingen tomgångs ventil den skulle synas nu.
slangen som sitter i insugets främre hörn går den till motorblocket skulle va intressant att veta?
om bilen går bra med detta insug och utan t-ventil då är det väl bara att köra men det är ju jag.
kabeln i bakkant vid oljestickan utan ström vet jag ej vad det är.
jord kabeln den lilla klena med kabelsko fast skruvad i insug går nog att ta bort om du vill.
den med ström skulle jag spara om det var jag.
det skulle även kunna vara möjligt att tex hela motorn är bytt bilen är gammal.
#868095
okej, tack Hasse för kloka tankar.
Tanken att motorn är bytt har också slagit mig nu när jag funderat. som du säger, mycket gammal bil.

den svarta kabeln tar jag bort tills vidare. gillar inte när det är oordning

motorn verkar gå hyggligt (bilen är ganska nyligen inköpt så inte lärt känna den ordentligt än,
och första motorn med förgasare för min del)

vad gäller kabeln där så är jag lite besatt av att alla funktioner ska vara inkopplade och fungera, vill att det ska vara
så som det var tänkt från början. Har tex slitit med att återställa bältesvarnar funktionen igår där det var klippt kablar till höger och vänster.

slangen från insuget går till motorblocket, ser ut som kylarslang
#868128
slangen från insug till block ska vara en kylslang om jag inte blivigt helt senil.
den där insugpackningen ser inte så frisk ut längre kolla med startgas
om motorns gång ändrar sig när du kör runt anslutningarna
ta det jäkligt vackert då fördelaren kan vara strömförande
utanpå om nån tändkabel är lite dålig. 5-56 funkar hyggligt med
mycket mindre brandfarligt men kladdar ner hela motorn.
jag brukar kolla sånt här utanför garaget brukar även täcka
över fördelaren o kablarna så gott det går när jag kör med startgas som (jag) föredrar.
har lärt mig detta på det hårda sättet :mrgreen: .
jag är med rätt besatt av att grejorna ska funka som det var tänkt.

Med vänlig hälsning hasse.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.