Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Angående bilar och snö och imma på vintern så finns det en sak som gjorde susen - bränslevärmare.

Bilen ventileras ordentligt en halv timme varje morgon, till skillnad från en kupévärmare som bara vispar runt luften utan att dra in någon ny. Jag kör många korta körningar och drar in mycket snö i bilen, och jag har inte haft nåt problem alls med imma.
Användarvisningsbild
av ErikV40
Hämtade bilen igår och det har blivit 12 mil landsväg och 3 mil stadskörning. Enligt färddatorn 0,46l/mil.
Återkommer när 100 mil är nådda! :)

Detta med D2 och Powershiftlåda.
av Lustig
Efter exakt 1år med min V40 -14, D2
3151mil körda mil med en förbrukning 0,42.
17" sommardäck, högt tryck i däcken.
Pendlar dagligen 4,8mil enkel resa
Eftersom det är många bilar som åker sträckan kör jag lugnt, väldigt få omkörningar.
När det är fritt kör jag alltid endast 5km/timme extra vad skyltarna visar.
Jakten på bränsleförbrukningen har lett till att jag inte stressar när jag kör bil längre. Rätt gött.
Användarvisningsbild
av Volvotorsk
Lustig skrev:Efter exakt 1år med min V40 -14, D2
Eftersom det är många bilar som åker sträckan kör jag lugnt, väldigt få omkörningar.
Jakten på bränsleförbrukningen har lett till att jag inte stressar när jag kör bil längre. Rätt gött.
Bra siffror! Är det faktisk förbrukning eller enligt färddatorn?
av Lustig
Volvotorsk skrev:
Lustig skrev:Efter exakt 1år med min V40 -14, D2
Bra siffror! Är det faktisk förbrukning eller enligt färddatorn?

Sant som du säger, detta är enligt datorn. Så det går säker upp ytterligare lite om man räknar ut det.
Användarvisningsbild
av Robbex
Ligger på 0.58 enligt färddatorn, då är det blandat. Mycket stadstrafik dock.. Dock bara kört 340 mil med den hittills.

Tycker min drar väldigt mycket sås. Hoppas det går ner när den gått lite längre.
Användarvisningsbild
av Perra83
Robbex skrev:Ligger på 0.58 enligt färddatorn, då är det blandat. Mycket stadstrafik dock.. Dock bara kört 340 mil med den hittills.

Tycker min drar väldigt mycket sås. Hoppas det går ner när den gått lite längre.
Kör lite lugn landsväg så rasar förbrukningen. Stadskörning slukar rejält med soppa.
Användarvisningsbild
av ErikV40
Jag kör 80% landsväg 20% stadskörning.

Mellan 0-1000mil drog den 0,48. Nu när jag kommit över 1000mil drar den 0,46.

Hoppas förbrukningen går ner på samma sätt nästa tusen mil .
Användarvisningsbild
av Robbex
Perra83 skrev:
Robbex skrev:Ligger på 0.58 enligt färddatorn, då är det blandat. Mycket stadstrafik dock.. Dock bara kört 340 mil med den hittills.

Kör lite lugn landsväg så rasar förbrukningen. Stadskörning slukar rejält med soppa.
Jo, då rasar den ordentligt. Testade en sväng på ca 4 mil och körde 70-100km/h, väldigt planerat och då drog den 0.33.
Så stadstrafik och korta sträckor gillar den inte.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 29

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv