Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#867720
Kollar däckonline efter nya däck.

Prio: låg bränsleförbrukning, lågt ljud, bra våtgrepp.

Så jag har fokuserat på dessa nya betygsättningar och försöker hitta däck med Rullmotstånd: A, Regngrepp: A, Ljud 67dB... Vilket inte finns...

Undrar vad ni hade trott på mest, denna EU-betygsättning eller kundbetygen? Kundbetyg borde väl väga mer än att det står sämre eu-betyg?

Har sållat ut två som jag funderar på.
Första är en vinnare bland tidningstest och av vanligt folk. Men, med sämre EU-klassning på bränslet.
Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 91V BSW

Pris: 715kr
Bränsle: B
Regn: A
Ljud: 68dB
Dex: 4,5/5
Kundbetyg: 4,5/5 (619 betygsättare)

Testvinnare 2013/8
Testad av 4 tidningar; nästan bara toppbetyg

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-234536
Andra har högsta EU-klassning på bränslet, kasst på regn, lägre ljud... Få betyg av vanligt folk men dessa har likt den andra satt toppbetyg på bränsle.
Goodyear Efficient Grip 205/55 R16 91V med fälg skyddslist (MFS) BSW

Pris: 758
Bränsle: A
Regn: C
Ljud: 67dB
Dex: 4,5/5
Kundbetyg: 4/5 (43 betygsättare)

Testad av två tidningar; samtliga gav 4/6 poäng.

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... eifenlabel
Läggertill den forumpopulära PremiumContact. 2:an hade dock sämre betyg än nya 5:an.
Continental PremiumContact 5 205/55 R16 91H


Pris: 765kr
Bränsle: C
Regn: A
Ljud: 71dB
Dex: 4/5
Kundbetyg: 4,5/5 (392 betygsättare)

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-216007
Kort och gott, EU-betygen på däck, hur stor vikt lägger ni på detta?
Senast redigerad av 1 Rumpnisse, redigerad totalt 0 gånger.
#867730
Nej. För biltester har visat att i verkligheten kan däck med sämre klassning vara bättre än däck med bättre klassning. Jag fortsätter att läsa riktiga tester istället.
#867731
Ljud hade jag inte litat på eftersom det beror för mycket på mönster mot underlagets textur. I övrigt hade jag litat på det. Vårt företag gör extremt utförliga tester på produktionsfordon och de utrustade med däck med usel motståndsmärkning får konsekvent usla resultat på bränsleförbrukning. Att testa friktion vad gäller bromskraft borde inte vara rocket science det heller, men det kanske är lite besläktat med ljudet att det är ett delikat förhållande mönster/vägtyp så att det kan avvika en del från testnormerna.
Jag hade endast litat på kunderna vad gäller ljudnivå, inget annat. För våtgrepp hade jag litat på motortidningarna eftersom de kör på riktig asfalt. Nu är väl förvisso ofta provbanorna belagda annorlunda än motorvägarna, men det har chans att bli hyfsat verklighetsnära. Dock kanske då testlabben är lika nära de också. Vet ej.
#867746
det här med märkningen är lite intressant för samma däck kan ha olika egenskaper, beroende på däckets dimensionering. Där får vet man ju inte om däck X har samma klassning i 185/65/R15 som i 245/30/R19.

och den har märkningen, vad är den relativ till?
till andra däck eller fastställda värden?
#867793
Jag har inte något större förtroende för märkningen. Instämmer i att det verkar vara ännu en byråkratprodukt från EU, illa anpassad till lokala/svenska förhållanden.
http://www.testfakta.se/motor/article83417.ece
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... v-en-flopp
Medveten om bristerna kan märkningen möjligen vara en parameter bland andra i den omfattning det finns. Lokala (svenska) tidningstester får fortfarande vara min främsta referens. Om jag tittar på märkningen är det främst för att jämföra däck av samma märke eftersom tillverkarna gör testerna själva. Visst kan de manipulera som de vill ändå, men jag tror ändå att sannolikheten för liknande testförutsättningar är något större.
Lite (väl) djup info om testmetoderna, men ändå lite intressant:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 117r3e.pdf - tex kan man ju undra hur bra vår berömt grova svenska asfalt stämmer med Annex 4 ?
#867836
Jag har precis beställt och fått hem fyra nya Conti Premium contact 5 till min S40.

Jag valde dom egentligen mest för att jag kör premium contact 2 idag på den bilen och de har varit helt fantastiska. Sen gick jag en del på att de har legat riktigt bra till i många tester, och sist tror jag att jag tittade på EU märkningen, som ju är hyfsad på detta däcket, men inte bäst på något sätt. Hade däremot EU märkningen varit dålig kanske jag hade valt ett annat däck.
#867941
jag brukar läsa kund betyg o riktiga tester. vad gäller eu kan de hålla sig till storleken på gurkor och bananer synd att vi får betala
skiten bara. en annan grej ang eu jag läste för en del år sen gällde däckens beskaffenhet vad gällde slitage på däcken
vad de till slut kom fram till var.... ??:-/ det var den delen av däcket som hade kontakt med vägbanan som hade störst slitage (stöön).

Med vänlig hälsning hasse.
#955078
Kollade lite på

Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 94W XL (= extraförstärkt och godkänd för 270kh/h)
= Bränsle: A ... Grepp: A... 68dB ... Pris: 845kr

Goodyear EfficientGrip Performance 205/55 R16 91v (= 240 kh/h)
= Bränsle B ... Grepp: A ... 68dB ... Pris: 617kr


Då blir jag ju nyfiken.. Den extra förstärkta 94W XL har fått bättre bränsleklassning.. Tror ni man märker skillnad?
Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!

Ja det låter som ett elfel. Kanske någ[…]