Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Jag undrar om ni har tips på någon bra bilstereo omkring 2000kr, den skall klara av mp3, helst flipfront samt fjärrkontroll, men inget måste. Helst egna erfarenheter, kollat runt på sidor har jag redan gjort... Skriv helst med för- och nackdelar osv.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Ramon
Tackar för tipset, men jag har redan kikat på den sidan... Jag undrar ifall någon av er på forumet har någon bilstereo i den prisklassen som ni kan rekommendera eller avråda ifrån...
av Teemu
hade en Sony som tog mp3 mm i våran Opel som vi bytte bort förra året. Stereon köptes i början på 2004 och kostade då 1788kr på BRL.
Mycket smidig och lättandvänd stereo.

//Teemu
Användarvisningsbild
av Ramon
Förresten, Teemu, den Sony stereon du hade, klarade den av att spela upp mp3-låtar från mappar?? För det skulle jag helst vilja att stereon klarar av, annars lär det ju ta en väldans tid att bläddra mellan låtarna...
av Teemu
jupps det gjorde den... även ifrån undermappar... tex artist-mapp och sedan skiv-mapp var inga som helst problem. Finns tom joystick ingång på den ifall man vill ha den möjligheten. Kolla på http://www.brl.se och leta reda på denna - Sony CDX-R3350
Användarvisningsbild
av Ramon
Tackar för svaret! Skitbra, då vet jag det...
Användarvisningsbild
av Ramon
Blev en Alpine stereo till slut... Kikade runt som en dåre i lokala ljudaffärer och jämförde stereon fram och tillbaka på nätet och fastnade för en Alpine CDE-9845RB. Kostade 1817kr (rea just nu, orig. 2201kr) på http://www.pixmania.com. Ville ha en stereo för omkring 2000kr som främst klarar mp3 samt att den skall vara snygg. Kikade innan på Sony som ju har en del funktioner, men jag tycker inte deras stereon är så snygga egentligen... eller ja, hittade en snygg Sony stereo för ca 4000kr med borstad alu-front... Men lite dyrare än jag tänkt mig...

Denna Alpine jag beställde har massa fler funktioner som Sony's steron i samma prisklass inte har, man kan t.ex. Söka på låtar genom dess filnamn/mappnamn osv. Blädda manuellt, ansluta mp3-spelare (krävs dock en adapter om jag fattat det hela rätt, kanske ingår?), wma-stöd, byta färg, spela upp låtarna random, rds, stöd för ID3-tags, massa basinställningar, equalizer m.m. Alltså mycket för pengarna och dessutom tycker jag denna är mkt snyggare än de flesta stereon jag sett på marknaden som då ligger på samma prisklass., tycker även den har snyggare design än vissa mkt dyrare oxå.

Bild

Mer info om denna stereo finns på nedanstående länk, manualen kan också laddas hem från Alpine's hemsida...
http://www.alpine-europe.com/content/en ... CEIVER.htm

Jag återkommer med mer info senare då stereon är monterad och jag använt den ett tag, har inte fått den än... Kommer på måndag om det går som det ska, max 48h leveranstid hem till dörren på PixMania! (fast inga leveranser sker på helger...)
Användarvisningsbild
av Ramon
Fick stereon igår och nu är den således monterad. Jag har ställt in samtliga inställningar på den nu och är väldigt nöjd med köpet. Stereon är t.o.m. Snyggare i verkligheten än på bilden, större delen av fronten är borstad aluminium vilket knappt syns på bilden. Den andas verkligen kvalité, snurrar man t.ex. På "volymknappen" så känner man verkligen hur perfekt den beter sig.

Var väldigt enkelt att ställa in allting, bl.a. Automatisk lagring av radiokanalerna med starkast mottagning, RDS, News-funktion. Innebär att när man lyssnar på radio/CD och det börjar nyheter på någon radiostation, så prioriteras detta, trafikinformation med mera. Kan som sagt även söka på låtarna på lite olika sätt, dels efter filnamn, efter mapp osv. Kan byta färg på knapparna, en hel del bas/högtalarinställningar. Det finns inbyggd styrning av extern bas, således kan man om man har det anslutet, styra basnivån från stereon, smidigt!

Spelar även wma, har ej testat det än, men det får ju plats i princip dubbelt så många wma-låtar på en skiva än mp3. Man kan även ändra hur texten skall visas på displayen, antingen "rullandes" eller att bokstav för bokstav kommer upp och senare försvinner "steg för steg", när man lyssnar på cd så kan man välja vad som skall synas, mappnamn, låtnamn osv. Det funkar väldigt smidigt och lätt att byta mapp osv. Har i originalhögtalarna än så länge, blev mycket bättre ljud i dessa jämfört förra stereon, men jag ska köpa nya senare... Dessa var endast några av funktionerna, men som sagt rekommenderar jag denna stereo ifall ni er ute efter en i 2000kr-klassen!

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]