Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BioElite
Hej!

Har en KCr-Box liggandes från en V70 -03 Automat hemma.

Har kopplat in den där jag tror den ska vara men då får jag "Motorsystem serv. erfordras snarast" vid fullt gaspådrag.

Kör man lugnt funkar det fint.

Har sökt med ljus och lykta efter en monteringsanvsning men hittar ingen. Någon som har en bild på hur den ska sitta? Funkar det ens på min bil?

Har en S60 D5 -02 Manuell

Men vissa påstår det ska funka men lite lägre vrid bara.

Kollade på bildelsbasen hur bränsletrycksregulatorn ser ut och kopplade den där.

Mvh
Användarvisningsbild
av Sierra94
Har du en ställbar potentiometer på boxen? Testa att ställa ner den ett par hack. Det är lite individuellt vilket läge som passar för vissa motorer. Anledningen till att felkoden visas är att motorstyrningen slår ifrån pga fel värden, men sänker man med poten så kommer man under till slut.

De skriver att man ska göra så i sina manualer. Ut på lång raka och gasa ur bilen. Slår den inte ifrån ska man öka på poten och slår den ifrån så minskar man.

Skicka en mailadress i pm till mig så kan jag maila över min manual jag fick med min box. Är till v50 men inställningarna lika.
av BioElite
Sierra94 skrev:Har du en ställbar potentiometer på boxen? Testa att ställa ner den ett par hack. Det är lite individuellt vilket läge som passar för vissa motorer. Anledningen till att felkoden visas är att motorstyrningen slår ifrån pga fel värden, men sänker man med poten så kommer man under till slut.

De skriver att man ska göra så i sina manualer. Ut på lång raka och gasa ur bilen. Slår den inte ifrån ska man öka på poten och slår den ifrån så minskar man.

Skicka en mailadress i pm till mig så kan jag maila över min manual jag fick med min box. Är till v50 men inställningarna lika.
Tack som fan, ja den har en sån! Ska prova det.

Jag har PMat dig min mail!

Kalas.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ett tips är att ta bort boxen och montera ett riktigt program. Bättre för din bil. Du kanske ska kolla upp felkoden? Kan ju vara lågt bränsletryck. Gick bilen i limp-home?
av BioElite
Har bytt till en manuell box nu. Samma jävla felkod.

Ska kolla felkoden under morgondagen med VIDA och se vad det kan vara.

Programvara har jag inte råd med. 6000:- är lite väl saftigt när det försvinner när man gör origanlservice.

Jajjemen limp home också, helt jävla orkeslös.

Mvh
Användarvisningsbild
av johnnype
Visst kostar det med mjukvara, men hos BSR (t.ex)för 7000kr så har du PPC'n som låter dig ladda om bilen efter verkstadsbesök så det "försvinner" aldrig.

Man kan tycka att det är mycket pengar med 7000kr, men vad kostade inte KCR-boxen? Den enda aktiva komponenten i din box är ju tyvärr en 10öres potentiometer, att betala 1000kr (?) för det... DET är dyrt... man kan bygga en sån själv direkt i kontaktdonet för säg 100kr inklusive en glass.
Användarvisningsbild
av hollan
längesen du bytte bränslefilter?
eller kör du typ på "billig" diesel?
Användarvisningsbild
av milktrucker
hollan skrev:längesen du bytte bränslefilter?
eller kör du typ på "billig" diesel?
nu blev jag nyfiken, vad är billig diesel? :shock:
av BioElite
Antar att billig diesel är stulen / villa diesel?

Jag tanker på JET och Statoil.

Bränslefiltret vet jag inte när det är bytt.

Mitt VIDA jävlas med mig så lyckas inte kolla felkoden.
Användarvisningsbild
av milktrucker
villaolja eller eldningsolja som det heter, finns det någon som kör på det i nyare bilar öht?
har på tok för lågt cetantal så motorn svarar dåligt och blir högljudd i gången, samtidigt som det kan förstöra dagens känsliga motorer.

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]