Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spaltzer
Hej!

Jag funderar på att köpa en beg. V70 och jag är orolig över rapporter om motoras. Jag har läst om att ac-kompressorn skär, multiremmen går sönder och den i sin tur orsakar kamremshaveri. Finns det några säkra motorer där detta inte händer? Går det att se om ac-kompressorn är av dålig modell och kan tänkas haverera? Jag är inte intresserad av diesel, endast bensin och eller etanol. Det är begagnat som är aktuellt för mig. Kanske årsmodell 09-10 typ.

Hälsar Magnus
Jag tror problemet existerar men att man kanske inte ska undvika att köpa bilen endast därför,
dom flesta bilmodellerna verkar lida av större eller mindre problem, VW golf t e x där har man problem med kamkedjorna,
samma hos Audis 3.2L motorerna.
Det finns en lista på vilka modeller som är drabbade och söker du hittar du tabellen.

Mvh
Användarvisningsbild
av Sceptic
spaltzer skrev:Hej!

Jag funderar på att köpa en beg. V70 och jag är orolig över rapporter om motoras. Jag har läst om att ac-kompressorn skär, multiremmen går sönder och den i sin tur orsakar kamremshaveri. Finns det några säkra motorer där detta inte händer? Går det att se om ac-kompressorn är av dålig modell och kan tänkas haverera? Jag är inte intresserad av diesel, endast bensin och eller etanol. Det är begagnat som är aktuellt för mig. Kanske årsmodell 09-10 typ.

Hälsar Magnus
I det aktuella fallet där remmen andra gången höll endast 5 månader lär det nog vara något annat fel som orsakar rembrottet.....gissar jag. Det kan omöjligt vara normalt att en ny rem håller så kort tid om allt annat är okey. Skulle man utesluta en bilmodell pga att man läst om möjliga fel får man nog vara utan bil :wink:. Jag är i alla fall helt nöjd med vår 5:a som jag kan rekommendera...underbar motor :-)-)
av spaltzer
Jag har letat här på forumet efter en lista med modeller som har problem men inte hittat något. Om någon har en länk så skulle jag uppskatta det.

OM jag fattar saken rätt så är det framförallt dieslar men även 2.5ft som har problem. Finns ac-kompressorn som skär på fler modeller? Hur är det med 2.0ft och 2.5t (inte ft) ?
av Rådlös
V 70 2.0 F har kamkedja i stället för kamrem. Även om AC'n skulle haverera så påverkar det inte motorn i det fallet. Det finns inte heller något bestämt bytesintervall på kamkedjan. Det kommer långt in i framtiden vid behov.
Nu är det ju inte den "värsta" etanolmotorn dessvärre, men om man inte har den inställningen att alltid vara först iväg från rödljusen, eller alltid ligga i ytterfilen och susa förbi alla etc. etc. så räcker en 2.0 F ganska långt.
av perhall
Ford och Opel har ju som bekant inte tillverkat så bra bilar under de senaste decennierna.... samma nog med Peugeot och Citroën. Men faktum är att Ford och Opel (/Vauxhall/Holden) bygger extremt hållbara bensinmotorer (Europa/USA/Australien), det gör Peugeot och Citroën också men de har även grymt hållbara dieslar.
Så med en 2,0/F eller T4/F (Ford-motorer båda) kan du nog vara lugn!
PH
av perhall
Mao är 2,0F, T4/F, 3,2 och T6 säkra. Jag har också bra erfarenheter av 3.2 och tycker det är en fantastisk motor (att T6 är det vet vi ju redan men 3,2 är underskattad). Hade en S80 3,2 när jag jobbade i USA. Den låter riktigt kul när man drar på också, faktiskt bättre än T6.
Det var nån här för några år sen som hade jättemycket problem med sin S80 3,2 och bytte till nån V50 T5 tror jag. Men annars har jag inte hört om några problem.
PH
av poan
S80 3,2 kan du anse som säker i sammanhanget.
Klart att även 3,2's kompreszor riskerar att haverera.
Lösningen servicerem / kamrem är helt annorlunda än 5:ornas.
P-O
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]