Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Togr
milktrucker skrev:Aldrig i ......... Köpa bil på kvd. Sönderkört avdank som företagen inte kan sälja.

Det kanske är som du säger... Vissa bilar ser rätt okej ut... men, men det är en dyr jäv[.]a chansning som lätt kan gå fel.
Användarvisningsbild
av TommyP86
milktrucker skrev:Aldrig i ......... Köpa bil på kvd. Sönderkört avdank som företagen inte kan sälja.
Vad häver du ur dej på en måndagkväll??

Det är ett oerhört seriöst företag, där du kan köpa en bil osett, betala i förväg och hämta den utan överraskningar! Att sedan en del människor förstör sina förmånsbilar är i vilket fall inte något kvd ska lastas för.
Men du har förstås sedvanlig erfarenhet att leverera?
Användarvisningsbild
av milktrucker
TommyP86 skrev:
Vad häver du ur dej på en måndagkväll??

Det är ett oerhört seriöst företag, där du kan köpa en bil osett, betala i förväg och hämta den utan överraskningar! Att sedan en del människor förstör sina förmånsbilar är i vilket fall inte något kvd ska lastas för.
Men du har förstås sedvanlig erfarenhet att leverera?
har jag lastat kvd öht?
Det är inte kvd som är problemet, det är förra ägaren/ägarna som inte tar väl hand om objekten. Kvd gör ett bra jobb med skitobjekt. Överlag är det mycket som är söndrigt, misskött, skrapat, repat eller något annat.
Men självklart finns det enstaka undantag, objekt som är i mycket bra skick. Man ska dock vara medveten om att merparten av det som säljs via KVD säljs där och inte på blocket av olika anledningar, bl a för att det ofta är i dåligt skick.

Det jag menar är att om man söker en bil i bra skick så går man inte till kvd, merparten är i förhållandevis dåligt skick till vad som är brukligt för liknande objekt.
av Lövet
Struntprat. Hur många bilar har du själv köpt på KVD? Låt mig gissa på ingen. "Företagen", vilka är det?
Du vet att de flesta leasingbolag har avtal med KVD och skickar iväg alla bilar de har till KVD? Leasingbolag håller inte själva på med och annonserar bilar på Blocket och liknande. Enda undantaget är ALD Bil som är en tämligen liten spelare.'

Med din logik är 75% av alla Volvobilar skrot. Det stämmer inte direkt med verkligheten...

Låt mig gissa att du är en person som tror att "tjänstebilsförare inte betalar något själva". I verkligheten är de flesta leasingbilar idag personalbilar vilket innebär att restvärdet direkt dras från förarens lön. Dessa bilar sköts på precis samma sätt som vilken privatbil som helst om inte bättre eftersom ofta service och rekond ingår i månadsavgiften.
Användarvisningsbild
av milktrucker
andreas_lofgren skrev:
Totalt struntprat. Hur många bilar har du själv köpt? Låt mig gissa på ingen. "Företagen", vilka är det? Du vet att de flesta leasingbolag har avtal med KVD och skickar iväg alla bilar de har till KVD? Leasingbolag håller inte själva på med och annonserar bilar på Blocket och liknande. Enda undantaget är ALD Bil som är en tämligen liten spelare.'

Med din logik är 75% av alla Volvobilar skrot. Det stämmer inte direkt med verkligheten.
skrot?
nä, det beror helt på var man har sin gräns. Personligen är jag kanske lite för pedantisk. Vill inte ha repor i lacken eller i inredningen. Eller något märke i skinnet. Jag håller mina bilar i toppskick, handtvättar och vårdar dem varje vecka. T ex råder skoförbud i XC70'n. dammsugar bilen ca 1 gång per månad.
Jag har själv letat bil på KVD, men efter att i flera års tid sett de objekten som säljs har jag dragit min gräns. Jag uppskattar bilar i bästa tänkbara skick och det är väldigt få objekt som håller den standarden på KVD, iaf inom rimliga "svensson-priser".

Efter att ha kollat genom veckans V70 upp till 150 000 så fanns det endast 1 som var i acceptabelt skick, av ca 10 st. Men den var serviceintervallen överskriden på,
https://www.kvd.se/auktion/alla/Volvo/V ... 3hk/616363
Användarvisningsbild
av milktrucker
Micce1980 skrev:Hur fungerar ett skoförbud i bil?
ja jag får klura lite på den.....
men inga skor på barnen iaf. Vill inte riskera märken i stolarna. I lastbilar funkar skoförbudet enklare
av Lövet
Det du beskriver har ingenting med KVD att göra. Vanliga inbyten hos märkeshandlare ser ut på samma sätt innan rekond. Därför blir det helt fel att "varna för KVD" när det inte har någonting med det att göra.

För info kan man också rätt snabbt slå fast att din syn på bilar har väldigt lite med folk i allmänhet att göra.
Användarvisningsbild
av milktrucker
andreas_lofgren skrev:Det du beskriver har ingenting med KVD att göra. Vanliga inbyten hos märkeshandlare ser ut på samma sätt innan rekond. Därför blir det helt fel att "varna för KVD" när det inte har någonting med det att göra.

För info kan man också rätt snabbt slå fast att din syn på bilar har väldigt lite med folk i allmänhet att göra.
både ja och nej. Det finns dåliga ex hos handlare och privat också, men på KVD håller objekten så pass relativt dåligt skick, i förhållande till vad som är brukligt för modell, ålder och mil, att det man förstår hur ägarna/brukarna behandlat bilarna.

Men det är inte hela sanningen, för volvo har blivit sämre sen intågandet av Y20 (S80 07-/V70 08-), t ex rostblåsor i dörrarna på årsmodell 2011 är fullkomligt oacceptabelt. T o m för 20 år sedan hade det varit oacceptabelt. Inredningarna blir mer känsliga för märken hela tiden, samtidigt som mörka metalliclacker börjar dominera, det är nog inte mer märken nu än förr, men de syns mer på en svartmetallic v70 än på en gul 245 eller en vit matt 740.
av Lövet
milktrucker skrev:
andreas_lofgren skrev:Det du beskriver har ingenting med KVD att göra. Vanliga inbyten hos märkeshandlare ser ut på samma sätt innan rekond. Därför blir det helt fel att "varna för KVD" när det inte har någonting med det att göra.

både ja och nej. Det finns dåliga ex hos handlare och privat också, men på KVD håller objekten så pass relativt dåligt skick, i förhållande till vad som är brukligt för modell, ålder och mil, att det man förstår hur ägarna/brukarna behandlat bilarna.
Det där är helt enkelt bara inkorrekt. De ser ut på precis samma sätt som vanliga inbyten. Varken bättre eller sämre.
ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten bra […]

Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]