Zeus skrev:Dock så känns ju rent spontant mekanisk insprutning lite mer stenålder än elektronisk. Men vad vet jag
LH2,4 är stenålder idag, K-Jetronic är väl idag förhistoriskt. Men som jag skrev, det kom när elektroniken var så pass ny så den var inte tillförlitlig. Största problemet med D-Jetronic som jag kommer ihåg (förutom vatten i bensinen som gjorde att ventilerna rostade) var CO värdena. Gränsen på den tiden var 4,5 % men när motorerna blev slitna var det svårt att få dom under det. Bränslemängden styrdes ju av undertrycket i insuget och ju mer sliten motorn blev desto mer bensin fick den. Det kunde bli många oljebyten varje år på en VW, oljan späddes våldsamt, särskilt vintertid. Så en del saker har ju tydligen inte förändtats....Sedan var det kunnandet också. Kom det en VW 1600 med insprutning till en verkstad "på landet" så slog dom bara med händerna och sa'
där är insprutning på den, det kan inte vi. Vad många inte tänkte på var att det fortfarande var en vanlig (luftkyld) VW motor i botten med vanliga brytare och vanliga tändstift som skulle bytas. Den mekaniska insprutningen var trots all väldigt ovanlig på -60 talet.
Mer "onödigt vetande"
D- står för Tryck (tyska Druck) mäter undertrycket i insuget
K- står för Kontinuerlig (Kontinuierlich) mäter mängden med en skiva
L-står för Luft (LuftMassenMesser) mäter mängden med en "flärp"
LH-står för Luft (Luftmasse-Hitzdraht) mäter massan med en tråd
Mvh
Lennart
Ps, på slutet fick jag ta hjälp av Wikipedia för min Tyska är ingen höjdare.