Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#867602
Absolut. Men då får man använda något annat argument för VEA än lägre kostnader för det kommer inte stämma.
av SweRonin
#867617
hur set det ut med kampanjen med gratis serive + försäkring är inte den kvar för my14?

Man spar ju några kronor där å så slipper byta ut lite slitage grejer, däck osv.

Visst blir det kanske inte +-0 men det lilla skillnaden kan man säkert leva med så får man åka i en nyare bil & slipper tänka på verkstadsbesök också :)
Användarvisningsbild
av MartinS
#867619
Det finns inget ekonomiskt eller förnuftigt argument för att välja MY14 framför MY12 om du skall ha bilen i så många år, precis som Andreas är inne på är det då annat som får styra. Om det är värt pengarna får köparen avgöra.

Jag är dessutom mycket osäker på att en helt nyutvecklad och ännu ganska oprövad motor och låda verkligen är en fördel för den som skall ha bilen i många år. Låt istället de med tjänstepulkor leka försökskaniner, det känns tryggare.
av Aman
#867650
Hej
Skillnaden gällde på pris från ca 320 000 ny D4 MY 14 eller ca 230 000 för lätt begagnad MY12, skillnad i pris ca 90 000 kr.
Bränslebesparing cirka 35 000 kr enligt ovan 50 000 mil 10 år, 3 års vagnskade garanti uppskattad till cirka 4000 kr/år (höga miltal, kanske mera?), och med dagens miljödefenition miljöbil fri vägskatt i 5 år. Så redan de 3 första åren så är besparingen minst 15-20 000 kr. Lägg till dessutom slitagedelar+service kostnader och dessa 90 000 kr i skillnad från början, kommer troligen att bli betydligt mindre om man slår ut alla kostnader på på 10 år. Då är snarare frågan vad det är värt att betala i pengar att vara första ägaren på bilen och få det man vill ha!

Gör en kalkyl på 10 år och ta med försäkringskostnader, servicekostnader, alla kostnader som du kommer på, är försäkringen billigare eller dyrare på VEA bilarna?, är servicen dyrare?, och ta ett beslut om vad en ny bil är värd för dig.
Skall man ha en bil i 10 år så vill man från början att´bilen är fräsch, och då känns det fel att satsa på en gammal drivlina från 2010 som skall sluta tillverkas nästa år, då nya lagkrav Euro 6 träder i full kraft från september 2015. Dessutom minimeras risken att bli kraftigt straffskattad efter år 2020 då den genomsnitliga C02 förbrukningen för fordon skall ligga på 95g/km.
Användarvisningsbild
av joel80
#867656
Var kommer beräkningen på 35000kr besparing på 50 000 mil? Det är ca 70 öre per mil. Blir verkligen besparingen inte mer än 0,05l/mil mellan en 2012a och en 2014 VEA?
Även om den bara är 0,05l/mil är beräkningen 35 000kr kanske baserad på dagens pris på diesel. Jag har en känsla av att vi kommer betala lite mer om 10 år. :) Så besparingen kan ju bli rätt så många tusenlappar mer bara på prishöjningen, om det nu är så liten skillnad mellan dem.

Med tanke på alla övriga kostnader som man slipper och som man skjuter upp med en ny bil jämfört med en 2-3 år gammal blir skillnaderna ännu mindre. Och värdet av att köra en helt ny bil är inte att förringa.. ;)
av Lövet
#867664
joel80 skrev:Var kommer beräkningen på 35000kr besparing på 50 000 mil?
Den baseras på förbrukningsskillnaden uppmätt mellan D4 femcyl och D4 VEA i Teknikens Värld.
av s6025t
#867685
En ny D4 är skattefri i 5år medan en begagnad D3 har en skatt på runt 2000kr/år så på 5år är det 10000kr o lägre skatt när de 5åren gått jämfört med en begagnad D3 sedan har en ny bil vagnskadegaranti som också är värd ca 10000kr under de 3år den ingår en ny bil behöver inte besiktigas de första åren heller så där sparar man några kr. Att man har fulla garantier nya fräscha sommar/vinterdäck o bromsar t.ex jämfört med begagnad är också ett stort plus med ny bil
Användarvisningsbild
av Guru
#867808
Förutsatt att du har råd med båda, vilken hade du helst spenderat 50000mil i?
Även om det inte är lika tydligt som ett facelift eller ny drivlina så har det hänt en del under skalet mellan årsmodellerna. Skulle jag köra samma bil 10år/50000mil hade inte tvekat en sekund, jag hade tagit den nya!
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
#867814
Edling skrev om pris på en ny D4.




Skulle ni lägga ca 320.000 och köpa en nya V60 D4 e 181 S/S Summum BE II 2014 Automat
Eller skulle ni lägga ca 230.000 och köpa en äldre Volvo V60 D3 Summum 2012 Automat


.[/quote]

Kostar en ny V60 D4 e 181 S/S Summum BE II 2014 Automat endast 320.000?
Jag betalade 382.000 netto för min. Utan inbyte. Också Summon BE II

Specifikation
Färg: Bright Silver 711
Klädsel: K70100
Modell: V60
Modellår: 2014
Motor: D4 181 hk (D4204T5)
Ordernr: 1509024
Reg nr: BHU255
Styrning: VänsterstyrdExtrautrustning
ADAPTIV FARTH M AUTOBROMS
AKTIVT HELLJUS (AHB) V40
AKTIVT HELLJUS II XCSV60
ALUMINIUM VINTERHJUL
ALUMINIUMHJUL REX 17"
BLIS:RADAR FÖR DÖD VINKEL
CYCLIST DETECTION
DRAG, DELBART
DRIVER ALERT SYSTEM
ELUPPVÄRMDA SPOLARMUNST.
ELVÄRME I RATT
FORWARD COLLISION WARNING
HASTIGHETSBEROENDE SERVO
MATTSATS SKÅLADE GUMMIMATTOR
PEDESTRIAN DETECTION
QUEUE ASSIST (AUTOMAT)
Utrustningsnivå: Summum, (E2)
av SweRonin
#867847
MångaVOLVO skrev:Edling skrev om pris på en ny D4.




Skulle ni lägga ca 320.000 och köpa en nya V60 D4 e 181 S/S Summum BE II 2014 Automat
Eller skulle ni lägga ca 230.000 och köpa en äldre Volvo V60 D3 Summum 2012 Automat


.
Kostar en ny V60 D4 e 181 S/S Summum BE II 2014 Automat endast 320.000?
Jag betalade 382.000 netto för min. Utan inbyte.

Kan inte priserna på v60 men du kanske har valt mycke mer saker än TS å kanske TS har fått bättre rabatter .
Vad fick du för rabatt?

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]