Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Reflection
Bytte bil från V70 2,5ft r-design MY2011 till en ny XC70 d4 AWD för ett par veckor sedan, och jag upplever att jag måste bromsa betydligt hårdare för att få stopp på den nya bilen jämfört med min gamla. Har gått från manuellt växlad till automat om det nu skulle påverka.

Upplevelsen är att jag nästan reser mig lite från sätet för att få ordentlig bromsverkan vid lägre farter.
Tror ni att det helt enkelt är att jag har fått en plötslig muskelsjukdom eller kan/ska det vara så stor skillnad mellan bilarna?

Förstår att ingen kan ge ett precist svar, vill nog bara få lite feedback innan jag låter någon annan bedöma det hela.
av nissesvolvo
Eftersom det är en ny bil så tar det ett tag innan bromsarna är bra. Måste ju "bromsa in" bromsarna, dvs ta det lite lungt i början och inte tvärnita mm mm.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Jag har gjort ett liknande byte för en månad sedan, från V70 D5 MY11 till XC70 D5 AWD MY14. Jag upplever inte XC70 som tungbromsad i jämförelse med min tidigare V70.
Kontakta din säljare
Senast redigerad av 1 Hanzon, redigerad totalt 0 gånger.
av Wachtel
Jag har samma bil men manuell. Upplevde mjuk och fin bromsverkan från start, ett lätt tryck räcker i låga farter.

Kolla upp med säljaren.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min XC70 kräver ett betydligt mindre pedaltryck än de 850/940 jag hade tidigare. Har inte direkt jämfört med någon annan XC70.
av Reflection
Blev lite osäker om automaten och bilens vikt skulle påverka.

Jag ska be en kompis provköra och sen hör jag med säljaren.

Tack för alla svar!
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]