Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jetson
Hej
Har läst massvis av trådar här och på andra forum gällande shimsning av kompressor. Min ac kyler i 5 min för att sedan lägga av och varm fuktig luft kommer ur systemet. Spelet på kompressorn är mätt till 0.7mm med bladmått vilket är mycket. Kompressorn drar igång igen med hjälp av en liten knackning så har dragit slutsatsen att det är dags för shimsning. Tänkte ge mig på detta själv då jag har lite tid över, min fråga är hur svårt är det att göra?
Hur kommer man åt kompressorn? är det via hjulhuset som är bäst.
Är det värt att göra själv eller ska man lämna in bilen?

Har inte skruvat överdrivet mycket på bilen men har inte heller tummen mitt i handen.

Tacksam för snabbt svar.
//Jesper
Användarvisningsbild
av Vojje
nja, 0.7 mm spel ska inte vara ngt problem alls. Om kompressorn startar efter knackning beror felet på överdriven förslitning p.g.a. felaktig användning. Du får byta enheten. Inte att rekommendera att man öppnar själv. Lycka till och välj en kompressor med 0.4 till 0.5 mm spel :D
Användarvisningsbild
av Vojje
mer troligt att problemet beror på otillräcklig mängd köldmedel ...

eller internt fel i enheten
av Gelis
Om det var för lite media så skulle den väl inte starta med en lätt knackning. Tror snarare att det är dålig kontakt till magnetkopplingen. Kolla anslutningen i framkant på kompressorn. Lite mer avancerat, koppla in en voltmeter parallellt med anslutningen, har du 12 volt i sekvenserna som kompressorn skulle slå till så är det nåt fel i kopplingen. 0,7mm i spel kanske är på gränsen på just ditt exemplar
av jetson
Tack för alla svar. Har nu shimsat kompressorn och allt verkar bra. Iofs inte så varmt idag men den "slår" till lite då och då nu, något den inte gjorde tidigare. Nu får jag invänta värmen och sätta den på prov ordentligt!!!!

Fy fan vilket meck det var att komma åt allt men tre timmars slit var det värt!
Hoppas bara att det håller sig såhär framöver!!
SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gö[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]