NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jim Profit
Vi har en v50 2006 2,4i. Förra året provtryckte vi och fyllde upp AC (ECC) systemet och sedan dess har den fungerat fint.
Men idag så la den bara av, inte gradvis så som det kan göra när gasen börjar ta slut utan bara rätt av när vi körde.

Blev lite "fuktig" känsla med dålig luft i kupén och ingen kall luft överhuvudtaget. Slår man av/på AC i bilen så klickar det till och tomgången sjunker när den slås på.

Vilka tänkbara felkällor tror ni det kan vara?

Surfat lite och förstått att schimsning av magnetkoppling kanske kan vara en sak att prova. Tips på någon i Sthlmsområdet man kan be att kolla detta eller någon som vill jobba lite extra?
av Assarsson
Jag hade detta problem två gånger på min Mondeo -01:a.
Första gången skimsade fordverkstaden om kompressorn för några hundringar.
Andra gången var det för att bilen började dricka kylarvatten, och när vattnet var för lågt slutade AC:n kyla.

1. Kolla kylarvatnet
2. Kolla med verkstaden vad de tar så slipper du mecka.

// Assar
av Nutshell
Om det kyler fint till en början men sen tvärt slår av så låter det onekligen som magnetkopplingen. Starta bilen när det är riktigt varmt o låt den stå, lyssna sen om magnetkopplingen slår av efter en stund o det slutar att kyla. Det hörs ett ganska högt "klick" när den slår av eller på. Den ska hålla lika länge som kompressorn är det tänkt, vill man inte byta båda för 8 lax ser jag ingen anledning att inte shimsa. Det tar max 45 minuter om man kan lite mer mek än att byta däck. Av med höger innerskärm, lossa remmen från spännaren, man fäller ned den mha en stor torx hylsa. När remmen är borta så behöver man 3 m5 skruvar som man skruvar ut magnetkopplingen med. Där bör det sen ligga 3 tunna brickor på den ingående axeln. Mät med ett bladmått om 1 eller 2 brickor ska bort för att du ska få 0,3-0,5 mm spel. Montera ihop sen, starta o kör! Finns beskrivning med bilder, googla! Vågar du inte själv så kan vem som helst med lite Mekvana fixa detta enkelt. Kostnad för en torxhylsa, bladmått & en påse m5 skruv ligger under 100:- iaf ;-) mvh.
av Nutshell
Kan ju tillägga att få verkstäder vill shimsa, det är ju en "fusklagning" Bara magnetkopplingen kostar runt 2500 ung, en komplett kompressor runt 4-5. Byt allt eller shimsa vore mitt förslag.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw