Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ingen bild tyvärr, men dem jag hittar på skroten så sitter det gängat hål till krängningshämnare den jag har på bilen har genomgående bredvid infästningen till den andra staget. Krängingshämnare komemr rakt ovanifrån sitter med gummi ovan och under.
Hoppas ni förstår vad jag menar...
För mörkt fixa bilder där nere i garaget (kan prova imorron med en lampa).

Var får man tag på en sådan special länkarm? Finns ju inte på laga basen t ex...

Går det pressa ut spindelleder utan sabba bärarmen ? Sitter som fan går ej få loss med brytjärn etc, måste demonrteras, detta blir enda lösningen då inte finns fler länkarmar i Sverige. ?:-/ ?:-/
Senast redigerad av 1 940turbo, redigerad totalt 0 gånger.
av JE Jr
De är i aluminium, satt på många USA-bilar men också bl.a. svensksålda 745 från 1987 med B230K (kan dock inte svara på varför de sitter på just denna kombination...) Har själv bytt till sådana på min 740.

De är utbytbara med länkarmarna i järn om du samtidigt byter krängningshämmarlänken.

Går nog att få bort spindelleden med t.ex. en sån här:
Bild
av 940turbo
Tack för svaret!

Okej men hur får jag tag på en länkarm om nu behövs, beställas från USA? (blir ju oekonomiskt) hitta en 745 från 1987 på skroten, ja det blir ju kul :shock:

Använde biltemas variant av det verktyget (gjutet verktyg) sprack över båda 'tänderna' så att säga, också provat kraftigt brytjärn och stå hammra allt vad det går, konan rör sig inte alls.

Inte aktuellt byta till järn länkarmar på denna skrothög.
av JE Jr
Är länkarmen trasig, eller är du rädd att den ska bli det pg.a. att du inte får ur kulleden?

Om länkarmen är lös, åk till en bilverkstad så fixar de ur spindelleden åt dig för nån kaffepeng!
Jag har också haft sönder ett sånt där Biltemaverktyg, de är inte särskilt tåliga... Köpte sedan ett mer högkvalitativt verktyg, och har inte haft problem sedan dess.
av 940turbo
För att leden kanske inte lossnar och hatar att krångla, bara på med en ny länkarm sedan fixat = hade varit det bästa.

ja då får jag beställa det verktyget var nu man gör de för finns inga butiker här som har sådant 'avancerat' tyvärr..
av 940turbo
Så har lossat bärarmen farsan ska ge sig på den imorrn antingen press om den går få in rätt eller värma med riktig brännare och skruvstäd. Den där stål konan är den gjuten i eller pressad? (menar den mellan konan och bärarmen).

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]