Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo4life
Har samma däck och samma bekymmer. Har 4mm kvar och däcken väsnas fruktansvärt! Mina däck är också från 2012. Hade inne bilen på nybilsgarantiärende och jag bad dem kolla så,att inte det är bilen som låter. De menade på att däcken var lite taggade vilket ger ett högt vägljud. Jag kommer att köra sommaren ut och sen blir det byte. Min kollega har likadan bil/däck/årgång /slitage och de låter lika mycket. Är nog de här miljödäcken som blir bullriga med åren!
av Murdoc12
Intressant. Och tråkigt att höra. Vad har ni för erfarenheter om däcken. Var dom mkt tystare när dom var nya?
Blir nog inga ekodäck när det blir dags o köpa nytt
Värdesätter Bullernivå såpass att jag struntar om däcken håller mindre.
av Dpblad
Jag körde en omgång Michelin milödäck ("green x" ..nånting) på min BMW från nya till helt slut. Första och sista gången det blev ett sådant. Jag kan ärligt säga att jag aldrig har upplevt en sådan ökning av buller med ökat slitage. Som nya så upplevde jag dom tystare än genomsnitt, slitna var de mycket bullrigare än snitt.
Självklart ska man alltid prova eventuell inverkan av olika däcktryck. Även högre.
av Josen53
Hej.
Jag vet inte vad man ska tro har en XC70 AVD D5 -08 med knappt 10tusen mil .Lyfte upp alla "tassana" upp och körde farten till ca 60km/h medan
kompisen kröp under bilen och lyssnade med instrument på bakaxel ,Haldex och tyckte att det lät från Haldex sedan bytte vi och ja tyckte de samma men man vet ju inte riktigt hur den ska ljuda vanliga fall. Jag tycker att det är inte vägljud .Däcken är så gott som nya 7-8mm kvar 215/65-16 visserligen Hankok men jag har inte haft någon problem förut.Men alla fall ljudet börjar vid 60km/h och ändå till 120 innan den avtar.Ljudet följer gaspådraget,släpper du gasen så hörs de inget,sedan när man gasar igen kommer ljudet tillbacka .Jag blir togik av det .Jag kom hem och bytte vinterdäcken på Pirelli Icezero nya sedan vintras men samma sak med dom (ingen oljud i vintras) så vad ska man tro hade bilen på service en vecka sedan killarna hade provkört och inte hört ngt onormalt och ingen lagerfel heller det blir intressant vem hittar felet först. :?:
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Väldigt svårt med vägljud.
Hade själv hoppats på Michelin Energy när det var dags för däckbyte.
Har en V70 -05 14400mil med 205/55-16 Continental premiumcontact2 ca 60-70% kvar på däcken. Betydligt mer vägljud upp till 70-80km/h än min andra bil, en 940-93 36000mil med 195/65-15 som har slitna Michelin energy fram och nya billiga Tigar däck bak. Över 80km/h så är det andra ljud som tar över i 940n, men i lägre farter är 940n tystare..
Har även testat V70n i 10mil med helt nya Dunlop blueresponce 195/65 -15" som skall vara väldigt tysta enligt däckmärkning. Lite tystare var dom, men tycker det var marginellt. Då är den tystare med vinterhjulen: Nordman 16" friktionsdäck.
Har även haft inne V70 och kollat hjullager men inga fel där. Mycket i framvagn bytat. Framvagnsinställning gjord.

Inte helt enkelt det här / David
av mattish
Michelin Energy anser jag inte vara några höjdare i tysthet.. Dom var ok när dom var helt nya, men sen tycker jag att dom låter mycket. Iaf på min bil..
av Gilbert
Josen53 skrev:Hej.
Jag vet inte vad man ska tro har en XC70 AVD D5 -08 med knappt 10tusen mil .Lyfte upp alla "tassana" upp och körde farten till ca 60km/h medan
kompisen kröp under bilen och lyssnade med instrument på bakaxel ,Haldex och tyckte att det lät från Haldex sedan bytte vi och ja tyckte de samma men man vet ju inte riktigt hur den ska ljuda vanliga fall. Jag tycker att det är inte vägljud .Däcken är så gott som nya 7-8mm kvar 215/65-16 visserligen Hankok men jag har inte haft någon problem förut.Men alla fall ljudet börjar vid 60km/h och ändå till 120 innan den avtar.Ljudet följer gaspådraget,släpper du gasen så hörs de inget,sedan när man gasar igen kommer ljudet tillbacka .Jag blir togik av det .Jag kom hem och bytte vinterdäcken på Pirelli Icezero nya sedan vintras men samma sak med dom (ingen oljud i vintras) så vad ska man tro hade bilen på service en vecka sedan killarna hade provkört och inte hört ngt onormalt och ingen lagerfel heller det blir intressant vem hittar felet först. :?:
Hej.
Hade liknande irriterande oljud (lagerljud) i början av sommaren. När vi lyfte upp bilen på lyften och körde med hjulen i luften så hördes ingenting onormalt inte ens med stetoskop. Upprepade detta 2 ggr sen lånade jag med mig några trådlösa mikrofoner och placerade dessa runt och på bakaxeln och åkte ut o körde, det var pinjonlagret som ven. Byte av bakaxeln och 21000 fattigare, men tyst blev det...

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]