Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tokur
Tjo,

Har problem med att bilen började rycka vid gaspådrag. Fenomenet uppstod när nivån i tanken sjunkit till ~20%, E85.
Fick felkod P0089 Bränsletrycksregulator områdes/prestanda problem samt att lampan "Fel på avgasreningssystem" tändes.

Har den på verkstad nu och dom har konstaterat att pumpen inte orkar leverera tillräckligt tryck vid lägre nivå i tank. Dom nämnde även att det är ett känt problem med E85 och lite bränsle samt att Volvo numera har en "ombyggd och bättre" bränslepump som jag ska få monterat.

Så till frågan egentligen, någon som vet av att Volvo verkligen förbättrat bränslepumpen eller kommer man så småningom åka på samma problem?
Bilen har i dagsläget rullat 6700 mil, och nog fan tycker jag en pump ska hålla längre än 3 år och 6700 mil.
Användarvisningsbild
av SvenB
Allt kan gå sönder. Jag har kört taxi i åkeri med fler 2,5FT, och det byttes inte bränslepump på någon av dessa vad jag kan minnas. Däremot på någon 2,0F byttes bränslepumpen på garanti.
av tobben87
Jag hade nästan samma fel på min bil när jag köpte den, det visade sig bara med mindre än 10 liter i tanken och den hade gått 5500mil då, tog typ 4 månader för dem att få fram pumpen. Men när den väl var bytt så går den som en klocka igen, dock har den inte gått mer än några 100mil sedan pumpen byttes, så jag vet inte hur kvaliteten är över lång tid.
Användarvisningsbild
av Strebern
Min 2,5FT har gått på etanol "hela livet", ca 17 000 mil i skrivandes stund, och jag kör "alltid" tills tanken är på 5-10 liter kvar innan jag tankar. Jag har aldrig haft problem under de snart 2 åren jag haft bilen, och vad jag vet är ingenting bytt av tidigare ägare heller (jag är andra ägaren)
av IgelQott
Intressant, har samma problem, den rycker och orkar inte pumpa runt när det står ca 8-9 mil kvar. Ska be dem byta bränslepump, tack för tipset.
Användarvisningsbild
av MartinS
En kompis med en 2.5FT-11 hade precis samma problem vid 4-5kmil. Byte av pump löste problemet. Mycket vanligt fel enligt verkstaden.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]