Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men, jag har ingen avvikande uppfattning. Jag är försäkrad ordentligt, men hoppas slippa utnyttja försäkringarna. Det är bättre att allt är helt.
Hej,

Nu idag så hände samma sak igen, remmen till generatorn gick av igen och smulades sönder, mkt riktigt trasslade den in sig i drivremmen igen.

DOCK som tur är så hann jag stanna i tid, och den verkar ha klarat kamremmen!

Nu vet jag dock inte vad jag ska göra, den var inne i 1 månad för motorrenovering (fick betala 6 tusen i självrisk) och nu 5 månader senare, så händer samma fel som orsakade det motorhaveriet.

Kommer det här fortsätta hända?, är det ett fel som är för svårt för teknikerna att felsöka? Bara byta in bilen och ge sig?

Jag vågar snart inte köra bilen om det finns risk för motorhaveri var 5:e månad.
IgelQott skrev:Jag vågar snart inte köra bilen om det finns risk för motorhaveri var 5:e månad.
Inget unikt med din bil......

Aggregatremmen (fläktremmen :-) ) kan ju gå av när som helst, inget konstigt med det, det hänger ju massor på den remmen, remspännare, acpump, generator, servo, vevaxelremskiva, vattenpump osv det kommer alltid att hända för olika förare lite nu och då.

Det är ju sig helt ofarligt, bara slänga på ny rem och se glad ut.

Nu verkar ju dock just Volvo i spariverns nit gjort kåpan som skyddar kamremmen så dassig att bitar av agg-remmen kan fara in det och få hela motorn att total-rasa.

Verkar hända på både bensinare och dieslar
Har då aldrig varit med om en bil där en splitter ny rem går sönder på 5 månader. och 2 gånger på mindre än ett halvår varav en gång med motorhaveri som resultat. Jag har ägt bilen i 1 år nu, och börjar fundera på om volvo är något att ha längre. Ägde tidigare en s80 som gick utan problem i flera år, och innan dess en 740 som gick 30,000 mil med bara byte av slitage delar.

Eftersom du skriver att det inte är unikt, så får jag väl anta att det är som det ska, och det är inte acceptabelt, jag får helt enkelt skita i bilen och köpa något annat då antar jag.
IgelQott skrev:.... köpa något annat då antar jag.
Alla volvos 5:or både Bensin och Diesel verkar ju ha för klen skyddskåpa så ett enkelt rembrott kan ta med sig kamremmen och skrota hela motorn.
IgelQott skrev:Hej,
Nu idag så hände samma sak igen, remmen till generatorn gick av igen och smulades sönder, mkt riktigt trasslade den in sig i drivremmen igen.

Nu vet jag dock inte vad jag ska göra, den var inne i 1 månad för motorrenovering (fick betala 6 tusen i självrisk) och nu 5 månader senare, så händer samma fel som orsakade det motorhaveriet.
Men det där är väl ett solklart fall för verkstadsgarantin :?:
VolvoB20 skrev:
IgelQott skrev:.... köpa något annat då antar jag.
Alla volvos 5:or både Bensin och Diesel verkar ju ha för klen skyddskåpa så ett enkelt rembrott kan ta med sig kamremmen och skrota hela motorn.
Vad kan man göra för att undvika det här, byta fläktrem varje månad :?: :!: :wink:
Hur vanligt är det här med rembrott?
Vi får väl skapa opinion så Volvo tar fram en ny remkåpa så ett rembrott blir den ofarliga skitsak det ska vara och inte
en härdsmälta under huven.

Ju äldre motorerna blir ju oftare lär det hända och ju omöjligare blir det att hitta bytesmotorer på skroten.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Glappande hastighetsmätare och trippmäta[…]

Ja, var glad för att ha en fungerande AC i so[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240