NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zeelo
Nu när värmen kom märkte jag att Ecc kyler dåligt, då och då.
Ibland fungerar den fint men 3/4 gånger kyler den inte som tänkt.

Normalt sett så tar det 5min innan det kommer någon som helst "ac-kyla". Det blir dock gradvis kallare och riktigt kallt blir det inte förens ca 15 min bilresa.

Utöver att den kyler dåligt kyler den även olika per zon. Håller man handen framför förarens utblås i mitten och sedan flyttar till passaagerarens utblås (även den i mitten) är det lite varmare på passagerar-sidan.

Dessutom tycker jag det finns en sur doft i kupén, jag börjar misstänka att det har med klimatanläggning att göra? Finns inget i bilen som luktar.
Visserligen har jag inte vädrat ur den och kan inte påstå att det luktar mer när man kör Ecc'n.

Vad tror ni om detta?
Senast redigerad av 1 zeelo, redigerad totalt 0 gånger.
av zeelo
Tillägg:

När jag kom hem från jobbet skruvade jag ner kylan på "min" och öppnade motorhuven för att lyssna.
Jag tyckte aldrig att jag hörde någon kompressor, alls?! Det är ju trots allt ett ganska distinkt ljud när en kompressor startar eller slår ifrån, har dom blivit tystare än innan? På äldre bilar tycker jag dom hörs rätt väl?

Jag kände även på rören till AC'n och visst blir ena röret in i kupén kallt, och det bildar lite kondens på själva röret om man tar på det men inte mycket mer än så.
av zeelo
Var i kontakt med en kyltekniker som gjorde en provtryckning. Det visade sig att det fattades lite kyl media, han fyllde med ca 100g och nu fungerar AC bra. Vi får se hur länge.
Kalaset gick på 550:-
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]