Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mange240
NilsO skrev:
Annfisen89 skrev: Det är en Volvo 940 Kombi
Hej, om du skriver vilken årsmodell det är och vilken motor det är blir det lättare att ge bra förslag som verkligen stämmer på just din bil. Alla 940 har t ex inte likadana bränslereläer.

Motorkoden, t ex "B230FD", brukar stå framtill på kamremskåpan.
Finns det verkligen mer än en sorts bränslerelän, till bilar som har lh2.4 dvs alla Volvo 940 som går på bensin?
av NilsO
mange240 skrev:Finns det verkligen mer än en sorts bränslerelän, till bilar som har lh2.4 dvs alla Volvo 940 som går på bensin?
Ja: De flesta har det vanliga dubbelreläet, men 93–94 (eller nånting sånt, minns inte exakt) med sugmotor har istället ett enkelrelä i främre raden i elcentralen.
av Annfisen89
Idag har jag fått hjälp av grym kille som bytte bensinpumpen åt mig. Han vet verkligen vad han gör. Och vet ni... Bilen rullar och går som en klocka! Jag är så grymt glad att min pärla funkar igen :D
av mange240
NilsO skrev:
mange240 skrev:Finns det verkligen mer än en sorts bränslerelän, till bilar som har lh2.4 dvs alla Volvo 940 som går på bensin?
Ja: De flesta har det vanliga dubbelreläet, men 93–94 (eller nånting sånt, minns inte exakt) med sugmotor har istället ett enkelrelä i främre raden i elcentralen.
Okej man lär sig något nytt varje dag :) måste varit då de började med högtryckspump i tanken? Var rätt övertygad om att det bara fanns en variant då jag enbart stött på den vita varianten.
Nja, inte riktigt. Årsmodell 94 med B230FD ska t ex – enligt gröna kopplingsschemat – ha enkelrelä och två pumpar, och så har jag för mig att det är i verkligheten också. Men senare årsmodeller har ju bara en pump, men det vanliga dubbelreläet. Virrigt :)
Byt bränslefilter också så det flödar fritt och inte är tilltäppt men innan jag byter det så skulle jag köra några fulla tankar bestående av 10 liter e85 + resten bensin för att göra rent bränslesystemet.
Brukar göra det i 3 tankar innan jag byter filter, vet då att det nya filtret är fräscht.

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]