Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JRS
nu har min bil larmat utan anledning flera gånger, jag vet att det kan bero på backupbatteriet,, men jag får inget felmeddelande,
utan displayen visar "larm utlöst kontrollera bilen" dessutom blinkar dioden hastigt,, är det trots att jag inte får felmeddelande
troligt att det är batteriet och brukar dioden blinka hastigt även vid batterifel??
av svda
Ja, 99,9 % säker men kolla först med att stänga av rörelsesensorn i kupen och kolla att huv och dörrar stänger ordentlig, speciellt huven.
Ta bort sirenen, såga upp den, ta bort batteriet, gör försiktigt rent på kretskortet med destvatten på topps, torka noggrant av insida an kapslingen med vatten, låt torka, testa sirenen, låten den gärna stå inkopplad över natten så att du vet att problemet är löst, lackera kretskortet med shellack eller liknade där det är skadat, limma igen kapslingen och återmontera sirenen med en vanlig M6 x 12 sexkantskruv + nya popnitar i innerskärmen.
Så gjorde jag, och jag räknar med att sirenen aldrig någonsin kommer behöva bytas i min bil.
Det finns lagrade felkoder, men dessa kan du t.v. strunta i då de inte påverkar funktionen och återställa bilen ända kopplas upp med Vida av annat skäl.

Utan batteri i sirenen tappar du funktionen att den fortsätter larma även om bilbatteriet kopplas bort. Ganska betydelselöst tycker jag och den funktionen har du redan levt utan i ett eller ett par år pga det defekta batteriet.
Användarvisningsbild
av JRS
tack för ett utförligt svar,, kan man ta ur batteriet utan att göra några andra åtgärder,,inget som ska kopplas om
eller ihop osv.?
av svda
Nej, inget skall kopplas om. Du har ju kört utan batteri i ett år säkert och inte märkt något problem förrän nu antar jag.

Klipp av ledningarna till batteriet vid kretskortet och lägg kretskortet åt sidan. Det kan vara jobbigt att få loss batteriets hållare. Använd våld, det skall bort till återvinningen.

Elekrolyten som läkt ut är basisk och giftig. Använd engångshandskar och se till att du inte stänker på hud eller i ögon.
Användarvisningsbild
av wissel
Hej SVDA. Bara en enkel fråga efter du kraschat
batteriet, kommer det inga tjatmeddelanden i fönstret vid varje start ?
Isf. blir det samma behandling på svågerns bil nu i veckan....
av chrippa1
Undrar samma sak. Vore skönt att slippa meddelande varje gång man startar. Annars kanske man kanta ett batteri till radiostyrd bil.har för mig att det är på 7,2 Volt. Och lägga det i motorrummet.
av svda
Jag har självklart inga felmeddelanden och ett full fungerande larm förutom batteribackuppen som hör ihop med batteriet i sirenen.
Jag rekommenderar att ni kopplar bort minuspolen på bilbatteriet medan ni mekar. Bilen går att köra utan siren, men med felmeddelanden, som försvinner när sirenen kopplas in igen om den inte gått sönder permanent.
av chrippa1
Hej. Provade att öppna upp sirenen för att göra rent och ta bort batteriet. Batteriet hade läckt. Men oturligt nog hade lödbanorna på kretskortet brunnit, kortis. Så felmeddelandet kvarstår ändå. Frisk vågat...
Användarvisningsbild
av wissel
men om du tar bort Kretskortet ??
Sven hjälp oss här.. :-)
av chrippa1
Att ta bort kretskortet tror jag inte hjälper. Då finns det ju ingen can signal från sirenen. (??)
Vilket torde indikeras i infodisplayen.
Om det skulle fungera utan kretskortet, eller utan sirenen då, så gör det inget.
Hellre utan trasig siren bara jag slipper meddelandet i displayen.
SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gö[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]