Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av palmroth
jag har en volvo 940 fulltryckare som inte ac:en startar i nu helt plötsligt efter vintern. gjort följande, startade bilen och snöflingan intryckt och byglade kontakten vid behållaren, men icke att pumpen startade..finns det ett relä som inte fungerar eller har den inget relä? hur och var ska jag börja leta fel? vaarmt ? i bilen nu när sommaren kommit :) ?:-/
av mekabra
prova ohm mät kontakten vid torkfiltret ska va typ 0 ohm! är det oändligt så inget tryck i systemet=läckage :( har varit med om fel där man måste återställa ryck kabel - en minut men tippar på läckage fixade ny kondensor på fars bil förra sommaren vacuumsög tryckprovade alles ok funka till jul nu tom igen ! snart dax för felsökning byte delar å samma procedur som sist
av NilsO
Kolla om magnetkopplingen på kompressorn får spänning när du slår på AC:n. Om den gör det, och kopplingen ändå inte drar är spelet för stort. Då får man "shimsa om" den – det finns några guider till det på forumet, precis hur man gör varierar lite mellan olika kompressorer men det är inte svårt.

Om man använder digital multimeter ska man låta magnetkopplingen vara inkopplad när man mäter, annars finns risk att man blir lurad av felvisning. Man kan också koppla in en testlampa istället för magnetkopplingen.
av NilsO
Byglar man vid kontakten på givaren vid torkfiltret som du gjort ska kompressorn gå oavsett om det finns kylmedium eller inte. (Sen är det kanske inte så bra för kompressorn om det inte finns, men det är en annan sak.)

Eller, det är egentligen inte riktigt sant att kompressorn måste gå om man byglar, för det finns också en högtrycksvakt som kan bryta strömmen till magnetkopplingen. Men kolla det jag skrev istället – det är enklast att börja i den änden, och det är inget ovanligt fel.

Det kan finnas ett relä, men hur och var beror på vilken klimatanläggning du har.

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]