Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Bumpar en gammal tråd eftersom ämnet är detsamma.

Har en 855GLT -96 med rätt irriterande vibrationer främst kring 70-80km/h och som kan öka något vid gaspådrag. Finns i lägre/högre hastigheter också, men då inte lika påtagliga.
Kopplar man ur när det är som värst så minskar det något men dock finns det kvar, även om man samtidigt håller kvar samma varvtal så motorupphängningen är inte mitt första handsval. Kuddarna ser dessutom fräscha ut.
Inga skakningar i ratt, utan det känns i hela bilen på nåt vis.

Framvagnen är ställd, fick dom att gå igenom bussningarna vid bilprovningen för nån månad sen.
Provat olika hjulkombinationer och gjort rent anläggningsytor. Kör på Nokian däck.

Felet kom relativt plötsligt så jag trodde först jag hade tappat nån hjulvikt.

Tips och nya anfallsvinklar tas tacksamt emot :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nya funderingar, nya frågor!

Kan ett glapp i inre drivknuten gör att det vibrerar i hela bilen så som jag beskrivit tidigare!?
Har letat länge efter en orsak till vibrationerna och nu hittat ett glapp i den inre knuten på vänster sida, nu när man tänker efter så tycker jag mig även att den blivit lite "hårdare" när man ska dra iväg eller växla, kanske beror det på att det finns ett glapp!??
S6024t skrev:hade du sänkt bilen? Tyckte jag läste det i tråden.Sänker man bilen så får ju knutarna jobba i en annan vinkel,både inre o yttre knut.
"Vilovinkeln" är ju annorlunda när man har sänkt bilen helt klart, men samtidigt är man ju inte utanför den ordinarie fjädringsvägen vilket den på sätt och vis bör vara byggd för. Men det har ju varit många tankar och funderingar i ämnet och man får lufta det mesta när man inte hittar nåt självklart fel.

Dessa vibrationer har ju förbryllat mig länge, förra gången löste jag ju det genom att byta bil men det är inte aktuellt denna gång. Även om vibrationerna är snarlika så är det ändå inte samma som på den gamla bilen. På den byttes i princip allt ut utan att jag blev av med skiten.
Vibrationerna har ändrat sig och visat sig på lite olika sätt, så det är jättesvårt att avgöra varifrån det verkligen kommer.
Har ännu en gång lyft bilen och ryckt, slitit och bänt i allting utan att hitta några glapp eller annat tänkbart fel.
Men nu blir vibrationerna kraftigare och kraftigare, så snart borde man kunna luska ut vad som felar.

Har beställt en ny motorkudde (höger) av annat märke för att se om denna har med detta att göra, den som sitter där är inte gammal men det kan ju vara fel på den ändå.
Ska samtidigt byta drivaxlarna (har begagnade liggande) för att kunna utesluta det.
Hilmer skrev:
S6024t skrev:hade du sänkt bilen? Tyckte jag läste det i tråden.Sänker man bilen så får ju knutarna jobba i en annan vinkel,både inre o yttre knut.
"Vilovinkeln" är ju annorlunda när man har sänkt bilen helt klart, men samtidigt är man ju inte utanför den ordinarie fjädringsvägen vilket den på sätt och vis bör vara byggd för. Men det har ju varit många tankar och funderingar i ämnet och man får lufta det mesta när man inte hittar nåt självklart fel.

Dessa vibrationer har ju förbryllat mig länge, förra gången löste jag ju det genom att byta bil men det är inte aktuellt denna gång. Även om vibrationerna är snarlika så är det ändå inte samma som på den gamla bilen. På den byttes i princip allt ut utan att jag blev av med skiten.
Vibrationerna har ändrat sig och visat sig på lite olika sätt, så det är jättesvårt att avgöra varifrån det verkligen kommer.
Har ännu en gång lyft bilen och ryckt, slitit och bänt i allting utan att hitta några glapp eller annat tänkbart fel.
Men nu blir vibrationerna kraftigare och kraftigare, så snart borde man kunna luska ut vad som felar.

Har beställt en ny motorkudde (höger) av annat märke för att se om denna har med detta att göra, den som sitter där är inte gammal men det kan ju vara fel på den ändå.
Ska samtidigt byta drivaxlarna (har begagnade liggande) för att kunna utesluta det.
Det känns som att du varit på det mesta utom växellådan..
Tror inte att sänkningen av din bil spelar så stor roll, tror snarare att det är något som "rör på sig" som är vint/skevt. Drivaxlar har ju varit uppe på tapeten förut. även om dessa är dyra. Hitta begagnade drivaxlar och låda och prova? Rätt mycket jobb men det känns ju som att du uteslutit i princip allt annat. Bara för att dessa delar är dyra och jobbiga att byta gör ju tyvärr inte att de kan uteslutas :(
TomK skrev: Det känns som att du varit på det mesta utom växellådan..
Tror inte att sänkningen av din bil spelar så stor roll, tror snarare att det är något som "rör på sig" som är vint/skevt. Drivaxlar har ju varit uppe på tapeten förut. även om dessa är dyra. Hitta begagnade drivaxlar och låda och prova? Rätt mycket jobb men det känns ju som att du uteslutit i princip allt annat. Bara för att dessa delar är dyra och jobbiga att byta gör ju tyvärr inte att de kan uteslutas :(
Hade ju begagnade drivaxlar liggande, byte av dessa gjorde ingen skillnad.
Kvar är ju i så fall som du säger växellådan (och svänghjul!?), men vete tusan om det inte är bättre att försöka nonchalera vibrationerna istället, för så kul är det ju inte att riva lådan...

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]