Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrWinter
Hej på er!

Är påväg att bli påökning med första knodden till hösten, och då behöver tyvärr direktörsvagnen S80 V8 Executive bytas mot något mer praktiskt, och rymligt.

Och ja har väll hittat kärran jag är ute efter också, en V60 D5 AWD R-Design MY14. Frågan är väll bara, tror ni som har erfarenhet av V60in att den räcker till. Har läst att den fått endel nerslag på bagaget, men är det mest någons personliga negativa åsikter eller ligger det något i det?
Det är ju barnvagn och alla andra småbarnsatteraljer som ska rymmas..?

Och hur upplever ni R-Design stolarna från 14, har hört några som tycker de är trång, men jag vet inte om jag delar den åsikten. Damen har inte hunnit provsitta dem ännu, så håller tummarna för att det inte blir nedslag för att dom ska vara obekväma. :P
Är väll ingen höjdare att sitta höggravid och trängas i en för liten bil några månader förstås.

Med vänlig hälsning
André
Användarvisningsbild
av andreas 80
Visst är bagaget mindre, men man får fråga sig hur mycket man kommer utnyttja.

Gällande barnvagn är det inte så djupt så inte säkert alla vagnar går in på längden vilket gör att de tar lite mer plats.

I vår familj är vi annars 2 vuxna och 3 barn på 7,5,2 och v60n fungerar bra för oss. Ska man bort ett längre slag så blir det dock väldigt fullt och ibland svårt att få med alla extra saker barnen vill ha.
En takbox löser dock de fåtal tillfällena
Användarvisningsbild
av mgmannen
MrWinter skrev:Och hur upplever ni R-Design stolarna från 14, har hört några som tycker de är trång, men jag vet inte om jag delar den åsikten.
Själv lever jag med medel-fet röv. Tycker att många sportstolar är liiiite för tajta, men jag vart grymt nöjd med sportstolarna i MY14. Visst blir det lite smalare än i standard, men personligen så sitter jag skönare i dessa än i originalstolarna. Även den kvinnliga delen av min familj är nöjd med komforten, även om ingen gravid kropp har testat dem.
av Aman
Hej
Väldigt tveksam om en V60 mot en S80 är ett bättre val när hela familjen+all packning skall få plats.
Innerutrymmet är bättre i S80, så fram och bak passagerare lär inte få mera plats in V60.
Möjligen att man kan packa något på höjden i V60, men båda kommer säkerligen att rymma en barnvagn, om man väljer rätt modell.
En V70 borde vara det naturliga valet om man skall ha en riktig familjebil som är tillfredsställande.
Tips: Ta med samtliga prylar och åk till en handlare och prova bilarna emellan, lasta i och ur och jämför på plats vilken bil som gör dig nöjd.
Då hittar du den rätta bilen för dig.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har själv kört vagn i S80 V8 Executive (trots att kylskåpet tar plats), men det är trångt! Då är V60 betydligt bättre!

Den ser ju inte så stor ur, men jag tycker det får plats mer än man tror faktiskt. MY14 D5 awd R-design låter som ett alldeles ypperligt val faktiskt! :D Släng i ett Polestar-trim med så går den riktigt bra! Stolarna är grymma! 8)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
andreas 80 skrev:Visst är bagaget mindre, men man får fråga sig hur mycket man kommer utnyttja.

Gällande barnvagn är det inte så djupt så inte säkert alla vagnar går in på längden vilket gör att de tar lite mer plats.

I vår familj är vi annars 2 vuxna och 3 barn på 7,5,2 och v60n fungerar bra för oss. Ska man bort ett längre slag så blir det dock väldigt fullt och ibland svårt att få med alla extra saker barnen vill ha.
En takbox löser dock de fåtal tillfällena
Jag har en v60 D6 som då dessutom tappat 7 cm i bagaget i höjdled och jag kan bara stämma in i vad Andreas säger. Vi hade tidigare en v70 och då kunde den stora vagnen (brio kombi) gå in på längden och det var som ett krav att barnen (de var då 4 och 7 år) inte behövde den längre på våra långresor. Tidigare när vi skulle till Sälen så packade vi fullt även i framsätet så en vuxen fick sitta bak, nu utan vagn lyckades vi ta oss upp dit med två vuxna fram (med grejer i mitten där bak men det är mindre packutrymme där än fram), alla jämförelser utan takbox :-).

Jag gjorde som någon annan skrev, tog med tre resväskor till handlaren och provpackade en D6 för att se ungefär hur mycket man får in så man inte skulle bli hängd här hemma när bilen blev levererad :-).
av MrWinter
@Andreas 80
Ja de är lite så jag känner, till de få gånger man skulle fyllt en V70 så får man väll införskaffa en takbox. Ja de hade ju varit bäst att få in vagnen på längden, men med tanke på hur mycket roligare en V60 är att åka i så får det nog bli att kompromissa på den punkten.

@mgmannen
Det verkar väldigt lovande, ska ta med damen till veckan och kolla hur mycket övertalning som behövs, men det borde ju gå smidigt :P

@Aman

Utrymmet i stolarna vet jag att det blir ett nerbyte på. Och visst hade V70 varit optimal, men de är så vanliga och så tråkiga (Än om de är extremt praktiska och bra bilar! ) Men ingen direkt överdriven körglädje. Så jag tänker att de får bli V60 så länge de är praktiskt möjligt.
Mycket gott tips! :)

@XC90_Executive
Får man in en vagn i den? :o trodde faktiskt kylen skulle stjäla för mycket plats, så jag har inte ens tänkt på att testa. :P
De sitter redan Polestar på den jag överväger att slå till på, så de är bara tuta å köra ;)

@FSandstrom
Ja risken är väll att ska man få plats med två barn och en av dem är i vagnsåldern, så kan de nog bli tajt. Även fast det knappast är upp till mig att avgöra, så tror jag att jag hinner nöta på V60in iaf några tusen mil innan de blir dags för en andra kondd. ;)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Håller med om att V60 är lite roligare val än just V70 då den är lite mer vanlig, även om det är en bra bil.
Lastkapaciteten är bara 430 liter i V60 jämfört med 480 liter i S80. Men det är troligtvis lite lättare och lasta in saker i V60. Men prova den noga, för den känns rätt instängd och inte så luftig.

V60/S60:
+ Mycket fina köregenskaper
+ Känns väldigt modern
+ R-designen lyfter utseendet på bilen till en ny nivå
+ Många bra funktioner.
+ Luftmotståndet

- Åkkomforten och stötigeheten
- R-design stolarna är jättesköna om man inte sitte flera timmar i dom i sträck, håller inte vanlig volvo-standard på stolar.
- Trång & dåligt kupéutrymme

Här kommer ett citat från senaste Teknikens värld.

" Volvo V60 D4 SINGELKOMBI "
" Volvo V60 är något av det mest värdelösa när du ska hjälpa barnen att flytta. Eller att frakta en cykel. Eller shoppa loss i den stora möbelaffären. Bagageutrymmet är lågt i tak och har trång öppning och sväljer helst last på ett modernt sätt. I digitalt format. Kupén är allt annat än rymlig. Baksätet är trångt och mörkt. "
av MrWinter
@Simonhalmstad

Trodde faktiskt att det skulle vara motsatt, att V60in faktiskt rymde mer :o
Jo, har kört en V60 rätt mycke de senaste veckorna, och måste säga att jag tror det kommer bli ett bra byte.

Tråkigt dock att du tycker stolarna inte håller måttet. Förutsatte nästan att det skulle vara i samma klass som alla andra Volvo-stolar. Har bara kört sportstolarna kortare sträckor, så har inte fått nån bra uppfattning om dem.

Läste teknikens världs test, och jag får känslan av att det är en gnutta personliga, negativa åsikter inblandade i dedär. Naturligtvis är det ju ingen flyttbil, men jag får ändå uppfattningen om att många V60 ägare ser den som relativt praktisk och rymlig.

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]

V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]