Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

I flera års tid har värmen tagit livet av denna Volvo. Bilen går oerhört bra vintertid och vid normal sommarvärme. Men så fort det blir mer än normalt varmt så dör den och så har det varit de senaste fyra åren. Tidigare har bilen dött för stunden och den har gått att starta efter 10 minuter. Sista resan igår på 1 mil så dog den fyra gånger och nu är den helt död.

Det verkar vara ett känt fel att Volvo har problem med detta. Har såklart kikat runt en del på forum förr och faktorer som 1, Luftmassemätare 2, Bränslerelä, 3, Slangar, 4 Laddtrycksgivare, 5 andra givare - har varit uppe.

Bilen har fått nytt batteri nyligen. Häromdagen när den startade så kom lite mer rök än vanligt. Tidigare har den faktiskt även vid några få tillfällen (även vid lite kallare väder) gått lite dåligt precis när bilen startas.

Eftersom bilen går väldigt bra vid normal värme så vill man gå in på felet djupare och vill försöka utesluta vissa saker.

Är det någon som har tips på vad det kan vara? Som har haft liknande problem och fått det åtgärdat?

Tack på förhand,
Jag minns en lite äldre herre som hade liknande problem, kunde åka kanske 40minuter innan bilen blev för "varm" och en riktig sommar dag var det inte lönt att pröva.

Han hade felsökt rejält, via verkstäder vad jag förstår och köpt sig DiCE/Vida för att göra egna analyser. Tillslut så kom han på (vet ej hur) att CEM var boven så han gjorde en tur till mig en sval förmiddag (från grannkommunen). Jag kopierade hans CEM till en bättre begagnad och vips var alla problem som bortblåsta!

Har inte hört något såhär 1-2år efteråt men jag antar att allt fungerar ännu.
Hej Johnnype!

Det här var väldigt intressant. Felet som jag beskrivit med en "död Volvo varma dagar" kvarstår ju.

Men när jag följer tråden du länkade till så beskrivs även problem med ljus. Det som händer med min Volvo är att instrumentbelysningen har varit skum ett tag. Oftast lyser den med halv styrka och ibland fyll normal styrka. Det gäller allt från hastighetsmätaren, stereo, varvräknare, reglage.

Det du beskrev om vad ni fixade är jag inte riktigt insatt i. Vill du beskriva vad detta är för prylar och vad är det för reparation som görs?

Tack på förhand,
P.s. Kan även lägga till att batteriet byttes för cirka tre veckor sedan. Dessinnan hade jag haft problem med att fläkten inte blåste in luft i bilen. Fläkten gick lät det som (det lät) men det kom inget fläktande in i bilen.

Frågan är om det inte finns ett centralt problem för både varm bil som stannar, fläkt som inte blåser alltid och att belysningen agerar som den gör. Belysningen gäller nog inte strålkastarna i detta fallet då jag tror de lyser som de ska.
skanemedia2014 skrev:P.s. Kan även lägga till att batteriet byttes för cirka tre veckor sedan. Dessinnan hade jag haft problem med att fläkten inte blåste in luft i bilen. Fläkten gick lät det som (det lät) men det kom inget fläktande in i bilen.

Frågan är om det inte finns ett centralt problem för både varm bil som stannar, fläkt som inte blåser alltid och att belysningen agerar som den gör. Belysningen gäller nog inte strålkastarna i detta fallet då jag tror de lyser som de ska.
Ja, jag var ju inte inblandad i själva felsökningen där. Strålkastare var väl en av de saker som fungerade i hans fall.

CEM är en central styrenhet (sök så hittar du info) som jag bytte åt honom för en lite lägre kostnad än att åka till Volvo och köpa ny med allt vad det innebär i arbete och inköpskostnad.

På verkstaden (Volvo) så kan dom inte ta en begagnad CEM och återanvända i en bil utan det måste vara en ny tom. Jag hjälpte honom genom att kopiera (klona) hans CEM över till en begagnad som jag tidigare testkört.

Jag tycker du ska felsöka vidare på det här och om CEM är orsaken till problemen så vet du om alternativet iaf.

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Strålkastarspolare och polvändning

Bifogar ett schema för högtrycksspolning[…]

Volvo xc70 2011

Dock är batteriet nytt sen 4 veckor tillbaka […]

Carplay Trådlös adapter

Har precis själv beställt en Carlinkit m[…]