Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av drbrain
Fick upp varningslampan för avgasrening igår när jag körde. V70 D5 AWD Aut MY11

Kollade med OBD-läsaren och den visade felkod P1407, vilket efter lite googlande gav "Air intrusion in exhaust supply to EGR valve"

Någon idé vad det kan vara?

Nollade koden och den kom inte tillbaka direkt iaf, så jag antar att det är ok att köra bilen så får se om den dyker upp igen.

Bilen ska in på service om någon vecka så kan ju be dom kolla på det om det inte skadar bilen av att vänta lite?
Senast redigerad av 1 drbrain, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
Lite luft i EGR-gaserna låter inte som nåt problem. Eftersom du kör med luftöverskott kommer de ändå till stor del vara just luft. Den kommer dock eventuellt kunna tappa prestanda eller sota lite mer. Vet inte var EGR-prylarna sitter på en V70 men om de är någorlunda lättillgängliga kan du ju alltid kolla själv om det är nån klammer som släppt eller nåt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kan inte RICA trimningen av din bil generar högre värden här och där som får ECUn att sätta felkoder.
av Mwi
(I)
VolvoB20 skrev:Kan inte RICA trimningen av din bil generar högre värden här och där som får ECUn att sätta felkoder.
Det är väl inte möjligt Rica och BSR är ju jätteduktiga.......de lägger flera miljarder på FOU för att hitta det optimala till varje bil och motor, de är lika kompetenta som Billebro har varit på bilstereo sedan 80-talet.
Ibland funderar jag på varför Nigeria breven fortfarande fungerar, och här hittade jag svaret..... (B)

Hämtade nya bilen idag. Fick nya operativsy[…]

Planen är att ställa på fordonet[…]

Semestern börjar idag så inatt rullar v[…]

Med lite redskap, viljan att lägga ut en del[…]