Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
sthlm skrev:När min far var 80 så hade han alla behörigheter i behåll utan att ha förnyat med läkarintyg sedan länge.
Vet inte exakt hur det fungerar men det är helt klart att det fungerar för er åldringar. :D
Jag "tapadde" precis som Wissel mina utökade behörigheter förra året på grund av att jag inte skickade in något läkarintyg. Men det skulle blivit andra gången som jag måste skicka in läkarintyg. Så din far måste skickat in tidigare. Systemet har funnits i mer än 10 år. Från början var det förnyelse av utökade behörigheter efter 10 år samtidigt som grundbehörigheten, och läkarintyg från 45 år. Men har tydligen ändrats nu till 5 år. Dessutom har din fars läkare försummat att meddela din fars hälsotillstånd till körkortsmyndigheten, hans körkort borde varit indraget.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Lite kass lag, med BE behörighet får jag köra en stor Be-trailer på 10 ton. Men inte en husbil på 4 ton. Min fru får köra en buss på 10 ton, men inte en 1300kg kärra efter Volvon.... Suck.
Användarvisningsbild
av wissel
Gotlandsbästa skrev:Lite kass lag, med BE behörighet får jag köra en stor Be-trailer på 10 ton. Men inte en husbil på 4 ton. Min fru får köra en buss på 10 ton, men inte en 1300kg kärra efter Volvon.... Suck.
Registrera om den till Personbil Klass II Vips allt OK.
Användarvisningsbild
av milktrucker
jag får köra långtradare på 25,25 meter, men inte en personbil klass II
Det är galet om nåt
Användarvisningsbild
av wissel
Gotlandsbästa skrev:Kanske skrev lite fel, menade de. En buss reggad som personbil klass 2. :???:
Körkort efter 1996 !
Men övergångsreglerna är väl snart vid vägs ände !
Sedan är det kört för mig med, KK 1965. :-(
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
milktrucker skrev:jag får köra långtradare på 25,25 meter, men inte en personbil klass II
Det är galet om nåt

??? Är det så? Trodde man fick det med C-kort. Finns mycket skumma regler i detta avlånga land. :evil:
Användarvisningsbild
av milktrucker
Gotlandsbästa skrev:
milktrucker skrev:jag får köra långtradare på 25,25 meter, men inte en personbil klass II
Det är galet om nåt

??? Är det så? Trodde man fick det med C-kort. Finns mycket skumma regler i detta avlånga land. :evil:
C - Tung lastbil
CE - Tung lastbil med släp, oavsett vikt och antal
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
wissel skrev:
Gotlandsbästa skrev:Kanske skrev lite fel, menade de. En buss reggad som personbil klass 2. :???:
Körkort efter 1996 !
Men övergångsreglerna är väl snart vid vägs ände !
Sedan är det kört för mig med, KK 1965. :-(

Japp efter Juli 96. Tycker det är diskriminering. :-O) Fast ska ju inte köpa Jänkar husbil men ändå...
Användarvisningsbild
av milktrucker
milktrucker skrev:
Gotlandsbästa skrev:
Det är galet om nåt

C - Tung lastbil
CE - Tung lastbil med släp, oavsett vikt och antal

fel av mig, man får köra personbilar oavsett vikt med behörighet C
Service Peugeot 107 2007

Jag gjorde ju "normal" service (olja och[…]

Saknar Android Auto

Får ursäkta om det finns hundra tr&arin[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

https://youtu.be/LRrjbUQEVG8?si=PIDMjm5Z7HwZxOAO […]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten bra […]