Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mooos73
Har kört bil i 22 år och aldrig haft en punktering men på min ett år gamla bil har jag nu haft 2 punkteringar. På bilen sitter Continental 4*4 Contact MS. I min värld är MS vinterdäck (mud & snow) men den såldes med dessa däck som sommardäck. Kan det vara så att Volvo levererar bilar med dubbfria vinterdäck som sommardäck och att dessa har en mkt mjukare gummiblandning? Isf slits dom väll ut på nolltid?

Någon annan med liknade erfarenhet?
av MErikssoon
Det låter som om du har ett däck avsett för 4x4 bilar dvs Suvar, ett åter-runt-däck, med mjukare gummiblandning, dom kommer garanterat slitas ut fortare, samt att dom har sämre vägegenskaper än ett rent sommar/ vinterdäck.
Känns ytterst tveksamt att det skulle vara rätt däck för din bil. XC eller inte.
Men vad har punkteringen uppkommit av? Oftast brukar det vara ett främmande föremål i däcket.

Mvh
av loben
Har du någon snöflinga efter M&S ? Annars är det väl Mud &sand du har? (TROR JAG!) / LOB
av mooos73
MErikssoon skrev:Det låter som om du har ett däck avsett för 4x4 bilar dvs Suvar, ett åter-runt-däck, med mjukare gummiblandning, dom kommer garanterat slitas ut fortare, samt att dom har sämre vägegenskaper än ett rent sommar/ vinterdäck.
Känns ytterst tveksamt att det skulle vara rätt däck för din bil. XC eller inte.
Men vad har punkteringen uppkommit av? Oftast brukar det vara ett främmande föremål i däcket.

Mvh
Första punkan vet jag inte, idag låg det några brädlappar på vägen. Har kört på saker efter väg tidigare samt kört mkt dåliga vägar men misstänker som sagt att däcken är för mjuka för att stå emot punka. 2 st på ett år tycker jag är mkt. Har kanske bara haft en jävla otur och aldrig kommer ha en punktering igen eller så är det skitdäck!
av MErikssoon
Jag hade året-runt-däck på min firmabil ( Ford Transit) mest för att jag var för lat och byta till vinter/ sommardäck
och framdäcken var slut efter 1 säsong ungefär, men trots att jag for fram på div byggarbetsplatser så drabbades jag inte av punktering utan att man körde över en spik/ skruv,
så sannolikheten att dina däck skulle få punktering utan att det sitter någonting i däcket ser jag som mycket liten.
Jag tror tyvärr att du helt enkelt har haft en fruktansvärd otur, oavsett så bör du kanske byta däck till rena sommardäck.

Mvh
av Malmstroem
Vad har du fått punktering av?

Spik och skruv handlar om "otur". Har det spritts ut där du kör så blir det många punkteringar.

Vassa sprängstenar kan också rendera en hel del punkteringar. Känner de som fått punktering på alla fyra däcken samtidigt...

Inget av ovanstående tyder egentligen på dåliga däck. Mer om var man kört.
Användarvisningsbild
av Ticken
Flyttar till Bilvård, styling och väghållning
Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

/Ticken
av mattish
Det behöver ju inte ligga något just där du får punkteringen heller. En kompis gjorde en expeditionsresa med sin bil och körde på riktigt dåliga vägar på andra sidan medelhavet. 2 km hemifrån fick han punktering och då hade han kört hela vägen..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC70 originallevereas med Continental 4*4 Contact eller Pirelli Scorpion. Båda är sommardäck.

Kört med båda,

Pirelli är superekonomiskt svinhårt och håller i evighet och lätt rullar 8000 mil men med kass grepp vid tex broms, speciellt i väta

Continental är mjukt som suddgummi, Klarar knappt hälften dvs 4000 mil, Kostar alltså mer än det dubbla per mil att köra men har suveränt supergrepp även vid väta.

Min far har också råkat ut för n&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]