NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Till hösten har jag beräknat att denna härliga service skall utföras. Bad om en offert från Bilia för att få ett hum om vart kostnaderna kommer hamna runt.

Förutom det som uppenbarligen skall bytas så undrar jag om Vattenpumpen ingår i kamremmen eller om det tillkommer separat? För det nämndes inget om vattenpump utan bara kamrem.
Har inte fått allt specat så jag vet inte vad varje sak kostar eller dyligt.

Undrar också om det finns några andra rekommenderade eller "bra att byta" saker samtidigt? Tex något löphjul, spännare eller något sådant? Vill ju gärna inte missa något.

Kommentarer om att inte serva på Bilia/Volvo undanbedes eller att dem är dyra osv. Ja ni fårstår nog. Jag vet mycket väl vad jag har för alternativ att komma billigare undan.
Däremot får ni gärna rekommendera verkstäder i Göteborg som ni har förtroende för.

Tack på förhand.
Begär offert från flera verkstäder... (märkes alltså) o gärna från nån mindre ort. Jag har sparat många tusenlappar på att tidigare när jag bodde i Sthlm göra service i Gävle. Blev ca 7500kr istället för nära 12000kr för nån storservice med en Hyundai Sonata. Så man t.o.m tjänar på det om man behöver ta ledigt en dag!
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Vattenpump bör nog bytas om den ligger med på kamremmen ? (Har inte kollat om den gör det trots att jag har Haynesboken), inte så roligt om den rasar och pajar kamremmen 2000 mil efter kamremsbyte. Har iofs aldrig läst nåt om vattenpumpsras på 2.0d , så de kanske hänger med längre. Lika bra att byta om du tänker ha kvar bilen.

Ny spännrulle ingår normalt i kamremssatsen på de flesta bilar.

Lär väl landa på 7-9000 kr med vattenpump. Resten grejar du väl själv (Additiv etc)
Vet inga verkstäder som är rekommenderade av iaf vänner då ingen äger någon nyare bil som måste servas på märkesverkstad. Inte heller för mindre verkstäder då dem flesta gör service själva :)

Självklart klarar jag byta additiv själv men om jag "bara" sparar säg 600:- på att låta dem göra det så tänker jag inte orka göra det. Börjar bli bekvämare nu.
Skall maila Mechanum också och kolla pris då dem ligger nära mitt jobb också. Å kontrollera vad som ingår mer specifikt.

Ja, hade tänkt ha kvar bilen så länge det går.

Fick pris från Bilia på ca 13400:- utan byte av DPF och lade till byte av bromsvätska. Vart inställd på att det skulle landa på runt 15k.

Men det är inget som man bör lägga till, till denna 24.000mil service?
13400:-, då är det alltså för kamrem, vattenpump, bromsvätska, additiv, motorolja+filter, pollenfilter och bränslefilter? Låter isf som ett bra pris, kanske finns de som kan göra allt för 11-12000:-

Man har ju hört skräcksiffror på över 20- 24000:- för komplett 24k service = olja+filter, bränslefilter, kamrem, dpf, additiv, pollenfiltrer.

Kanske byta olja i växellådan?
dieselputte skrev:13400:-, då är det alltså för kamrem, vattenpump, bromsvätska, additiv, motorolja+filter, pollenfilter och bränslefilter? Låter isf som ett bra pris, kanske finns de som kan göra allt för 11-12000:-

Man har ju hört skräcksiffror på över 20- 24000:- för komplett 24k service = olja+filter, bränslefilter, kamrem, dpf, additiv, pollenfiltrer.

Kanske byta olja i växellådan?
Vet dock inte om vattenpumpen verkligen ingick men hoppas det. Har iaf mailat och frågat Mechanum också för dem ligger så nära jobbet :)

20-24k blir det nästan om du byter partikelfiltret. Det kostade runt 8000:- för bara filtret för ca 2år sedan, säkert inte så mycket billigare idag.

Byts oljan i lådan när man byter koppling? Har nämnligen redan bytt koppling och svänghjul för inte så länge sedan =)
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]