Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tokur
Utdrag från polestars hemsida angående effekten vid E85 resp 98 oktan.
E85: 190 kW = 258 hk
98 oktan: 180 kW = 245 hk

Kan jag köra min Flexifuelmodell på bensin även efter en effektoptimering?
Volvos Flexifuelmodeller kan både i originalutförande och efter en effektoptimering köras på både bensin och E85, etanol. Efter en effektoptimering rekommenderas E85 för att få ut maximal prestanda ur motorn. Bilen kan även köras på bensin, 98 oktan, men med något sämre prestanda som resultat. Bensin 95 oktan kan inte rekommenderas. Detta kan orsaka driftstörningar (t.ex. ryckningar) vilket beror på att bränslet inte har "rätt" kvalitet. För att få bästa prestanda och lägre bränsleförbrukning ska man välja 98 oktan, och allra helst E85 för maximal effekt.

För Flexifuelmodellerna står det i intyget som lämnas till Bilprovningen i samband med registreringsbesiktningen en effekt på 180kW, vilket är uppmätt effekt med bensin 98 oktan
av MErikssoon
tokur skrev:Utdrag från polestars hemsida angående effekten vid E85 resp 98 oktan.
E85: 190 kW = 258 hk
98 oktan: 180 kW = 245 hk

Kan jag köra min Flexifuelmodell på bensin även efter en effektoptimering?
Volvos Flexifuelmodeller kan både i originalutförande och efter en effektoptimering köras på både bensin och E85, etanol. Efter en effektoptimering rekommenderas E85 för att få ut maximal prestanda ur motorn. Bilen kan även köras på bensin, 98 oktan, men med något sämre prestanda som resultat. Bensin 95 oktan kan inte rekommenderas. Detta kan orsaka driftstörningar (t.ex. ryckningar) vilket beror på att bränslet inte har "rätt" kvalitet. För att få bästa prestanda och lägre bränsleförbrukning ska man välja 98 oktan, och allra helst E85 för maximal effekt.

För Flexifuelmodellerna står det i intyget som lämnas till Bilprovningen i samband med registreringsbesiktningen en effekt på 180kW, vilket är uppmätt effekt med bensin 98 oktan
Du det där var ingen upplyftande läsning!
Nu hittade jag i alla fall texten i deras FAQ, den är inte lika utförlig på deras engelska sida kan jag meddela. :-)

Mvh

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]