Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Omek skrev:
Variosboy skrev:Nja. En konstruktion som gör att en trasig rem kan trassla in sig i en annan är ju tokig. Hade den varit täckt hade motorn klarat sig från ras . Sen är det ju så att remmen gått av på grund av skuret lager i AC-kompressorn. Inte bara dålig spännare.
En dålig remspännare ger samma resultat som en skuren kompressor.

Skitsamma, jag har ändrat mig..

Jag är numera en vän of "the plastic flärp".

Det är lättare så. :D
Kan du utveckla det där lite, är enormt nyfiken ?:-/
Användarvisningsbild
av Perra83
MarcusatUppsalebo skrev:Har en xc70 d5 som står på verkstad nu pga multirem som trasslat in sig i kamremmen. Den har även slagit axeln till oljepumpen sned, så det blir ny oljepump också. Kolvar och stakar mm klarade sig dock så det blev en ny topp.
Bilen har gått 8500 mil och maskinskada på förs tar kalaset. 55100+moms exklusive oljepump.

Självrisk på det? Försäkringsbolag?
av Bmwjonte
Har precis min inne på verkstad nu då ac remmen hälsade på kamremmen med ventilsallad och spräckt kolv som examensarbete..hände i 130kmh! V70 2,4d MY08
49000kr kostar det för mig ... Begagnad motor ,ac kompressor ,multirem,kamremskitt med arbete! Kul !! Hade jag vetat detta hade jag aldrig köpt volvo.... För mig gäller inget på varken försäkring eller garanti.. Valeo ac är det
av SupaBeast
Är det någon som vet var, eller har en bild på trasslet, så man kan få reda på var remmen letar sig in till kamremmen? Har länge velat se om det går att utveckla en ny kamremskåpa som skyddar bättre.

Tänk om/Kan inte alla på detta forum ta kontakt med media och berätta så att Volvo får lite tryck på sig.
Användarvisningsbild
av xerent
Pnjk skrev:Har sett att andra ställt frågan men jag har i te sett något svar.
Är D3 också i riskzonen ?
Jag har inte sett någon D3 som rasat.

Det jag tror att vi vet:
Jag tror att det kom en ny AC-pump 2010 som inte skär lika enkelt som den som sitter 2008-2009 års modeller.
Remspännaren kan dock gå sönder med samma motorhaveri som följd. Därför är samtliga 2.4D och D5 på V70 II i riskzonen, men värst är det förstås för 2008-2009 modellerna.

Jag går i tankar att byta mot en V70/XC70 bensinare 08-09, för att komma ifrån risken för motorhaveri. Däremot, om jag då byter från en bra AC-pump till en dålig är väl risken att den skär ihop istället. Alternativt en 2.FT 2010 - om den nu har nyare AC-pumpen? ?:-/
Hämtade min xc70 idag. Ny topp, ny oljepump för den hade remmen också hälsat på hos. 62 000 + moms gick kalaset på. Dock betalade jag 5000 i självrisk hos länsförsäkringar minus stillestånd på 100 kr x 21 dagar, alltså 2900 kr i slutändan.
på tal om kamremskåpan hade man samma problem 03-04. Där löste man det med en plåtbit på undersidan av kåpan som förhindrade multiremmen att tränga in till kamremmen.
Bilen går som en klocka nu igen;-)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]