Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har ett problem med min bil. När jag har varmkört bilen till normal arbetstemperatur och sedan stänger av bilen för att sedan starta den igen efter cirka 15-30 minuter är den ganska så trögstartad. Då får jag hålla in nyckeln i några sekunder extra samt så låter det som att bränsleblandningen är för fet. I vissa situationer så kan även Lambda-lampan på instrumentet lysa till jag lägger i en växel eller gasar.

Det finns inga felkoder loggade i systemet. Bland annat har jag bytt ut de 2 givarna på motorblocket, så även bränsleboxen och bränsletrycksregulatorn.
Jag har också gjort rent de flesta kontakter i motorrummet.

Så varför är bilen så trögstartad bara när den har stått still en stund för att sedan sig som vanligt igen?

Bilen är alltid lättstartad när den är kall.

Vad är det som kan strula för mig?

SchultzDuvy
Finns det verkligen ingen som kan hjälpa mig?

Jag har nu även bytt vevaxelgivare samt bränslepumpsrelä utan någon som helst framgång.

Kan detta vara ett jordfel? Jag fattar inte heller hur Lambdalampan liksom bara slocknar när man växlar eller gasar.

Alla svar uppskattas.

SchultzDuvy
Så där ja!

Nu verkar felet vara fixat! Det verkar som om det var glapp/fel i både tändplattan samt spridarrelät. Efter byte av dessa till bättre begagnade från skroten så fungerar varmstartandet riktigt bra hittills. Jag återkommer om felet återuppstår.

Angående Lambdalampan så tror jag att det trasiga spridarrelät skickade under de svåra varmstartningarna för mycket bensin via spridarna och därav lyste lampan. När jag sedan gasade eller lade i en växel så är min teori att den då känner att det inte är något fel med bränsleblandningen. Ty bilen alltid fungerar klockrent under själva körningen.

Kan den teorin stämma, tror ni?

SchultzDuvy

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]