NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Helt rätt Kluster. I beställningsspecifiktionen till min bil står det under Övrigt: "Aluminiumfälg Spider 17* (Medför ökad bränsleförbr.)". Så åtminstone i det fallet så upplyste bilfirman att det är så. Ändå är det många som klagar på att bilen inte går på de förbrukningssiffror som EU specen visar när de beställt större fälgar/däck.
Jag kör med extravärmaren avstängd, med mitt körmönster har jag märkt att jag inte vinner vare sig komfort eller speciellt mycket i tid till motorn är i arbetstemperatur. Har kollar och jämfört med app (Torque) som visar motortemp..
Kör man mycket långsamtgående och stillastående kötrafik kan det däremiot troligen bli rätt annorlunda siffror på den punkten.
:)
Vind och väder har jag också märkt gör en stor skillnad.. Kan diffa på 20% i förbrukning med samma fart och sträcka om man har motvind istället för medvind i motorvägsfart (105-115km/h).
av walp
Joel80, menar du avstängd (utdragen vid batteri) eller är det att du aldrig aktiverar den vid kontrollpanelen?

Värmaren går för mig annars alltid igång vid kallstart, vare sig jag vill det eller inte (det står inte att den är igång, men den går igång om det är för kallt).

Vilken MY har du?

Det skulle kanske eventuellt kunna vara anledningen till att du inte ser någon skillnad. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
På V50 är den alltid aktiverad. V70 och övriga "Större" Volvo kan du programmera i menyerna om du vill ha tillsatsvärmaren aktiv eller ej.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är skillnad på "Direktstart" och "Tillsatsvärmare". Direktstart använder du om du vill värma upp bilen stillastående utan att använda tiduret, alltså direkt. Det finns på alla V50 med dieselvärmare. Tillsatsvärmare är det som startar när du startar motorn i kylig väderlek för att hjälpa till med uppvärmning. Det är den jag inte kan välja bort på min V50, och vad jag vet inte på någon V50. För att inte någon skall "skita mig på näsan", det går att rycka säkringen till värmaren förståss. :) Men det är inget jag tänker hålla på med. Jag tror att tekniken mår bäst av att få sköta sig själv. :)
Tillsatsvärmaren hoppas jag kan stängas av annars lär ju livslängden förkortas enormt av småsträckor?
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej andreas, den går inte att programmera bort på V50. Men någon som tänker som du har byggt en strömbrytare som bryter säkringen om du förstår vad jag menar.
Precis som övriga sagt så kan jag stänga av autovärmaren i menyerna. Har en MY13.

På vintern använder jag värmaren för att frosta av och värma upp bilen innan jag åker. Tycker den extra förbrukningen är väl värd pengarna då.
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)