Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvopata
Hej alla Volvo ägare!

Jag har en liten fråga angående en kopplingscylinder (slav)!

Jag undrar om man kan "lufta" den för mycket så att det blir något slags övertryck? För nu när jag bytt växellåda (allt på rätt plats), så tänkte jag lufta den. Jag hade tyvärr sönder den kopplingscylindern som satt på så jag vart tvungen att ta en sväng förbi skroten och införskaffa mig en ny! Nu så hade jag monterat fast den samt luftat, och tagit den på en test tur. Det gick jätte bra, men efter ca 100-250 meter när jag skulle frikoppla så kände jag att pedalen var helt slapp och den följde ej med upp... Sen så märkte jag att den inte drev på någon växel (den frikoppla konstant/låste sig)...
När jag tittade under bilen så hade kolven hoppat ut ur cylindern, vad kan det bero på?
Sedan efter att jag tagit ner cyllindern så tog jag ut kolven och packningen/tätningen var trasig:/ sen när jag fiksat en ny kolv och luftade den så hände samma sak igen, fast under tiden jag luftade den (kolven hoppade ut ur cyllindern och de börja läcka) vad kan detta bero på tror ni???

Tätningen på den kolven hade nu också spruckit....

Ni skulle vara jätte mycket till hjälp om ni vet orsaken

MVH Patric
Användarvisningsbild
av lennarte
Volvopata skrev:När jag tittade under bilen så hade kolven hoppat ut ur cylindern, vad kan det bero på?
Det beror på att någon "mixtrat" med den, att det dinns 2 olika slavcylindrar eller att det "trögar" i urtrampningslaget ("nya" lådan rostig på axeln) så kolven inte hinner tillbaka innan du trampar en gång till. Är det samma koppling? Samma kopplingsgaffel med urtrampningslager? Slitage i gaffeln eller kulan i växellådan. Prova att justera stången mellan pedalen och huvudcylindern så det blir mer spel i pedalen.

Mvh
Lennart
av Volvopata
lennarte skrev:
Volvopata skrev:När jag tittade under bilen så hade kolven hoppat ut ur cylindern, vad kan det bero på?
Det beror på att någon "mixtrat" med den, att det dinns 2 olika slavcylindrar eller att det "trögar" i urtrampningslaget ("nya" lådan rostig på axeln) så kolven inte hinner tillbaka innan du trampar en gång till. Är det samma koppling? Samma kopplingsgaffel med urtrampningslager? Slitage i gaffeln eller kulan i växellådan. Prova att justera stången mellan pedalen och huvudcylindern så det blir mer spel i pedalen.

Mvh
Lennart
Det är samma koppling, samma uttrampningslager samt samma kopplings arm! Det ända som är bytt är växellådan samt sprängkåpan (sprängkåpan satt på när jag köpte den!

MVH
Patric
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Jag hade problem med att slavcylindern sköt för långt ut, även med helt ny cylinder på en m47. Att den skjuter för långt ut kan ha olika orsaker, till exempel att hålet i kopplingsarmen, där slavcylindern ligger an nöts upp, så att pinnen från cylindern åker igenom, eller kortad pinne på slavcylindern m.m.

Jag hade ny slav och det var inget fel på kopplingsarmen, så då provade jag med att skruva loss den kulan som ledar kopplingsarmen innanför sprängkåpan (bör gå att komma åt utan att ta ner lådan), satte dit en ca 3 mm tjock bricka och skruvade tillbaka kulan. Då flyttades kopplingsarmen så att säga framåt och problemet var borta.
När jag sedan hade ner en m47 på en annan bil satt det just en 3 mm bricka bakom den kulan. Om det är original eller inte vet jag ej.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jeppe940 skrev: eller kortad pinne på slavcylindern
Det var det jag menade med "mixtrat med den" men sedan kom annan emellan. När jag väl fick tid att skriva färdigt inlägget kom det inte med (jag glömde skriva det). Jag skulle också skrivit, det händer att det kortas pinnen till gaffeln för när kopplingen börjar slira kan man få ut fler mil innan man behöver byta den. Så har du kvar pinnen från den gamla cylindern så jämnför med den.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Jeppe940 skrev:När jag sedan hade ner en m47 på en annan bil satt det just en 3 mm bricka bakom den kulan. Om det är original eller inte vet jag ej.
Det blir ju samma resultat att ta bort brickan som att korta pinnen. Resultatet är ju att det blir lite spel i gaffeln igen (inget spel, koppling slirar). Vet inte heller om brickan är original.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Volvopata skrev:Hur ska jag kunna ta loss kulan utan att lyfta ner hela lådan?
Du skriver inte vad du har för växellåda, jag vet bara hur det ser ut på m47. Där kan man ju dra loss damasken som sitter runt kopplingsarmen och i sprängkåpan. Sedan knäpper man loss kopplingsgaffeln och borde med rätt verktyg kunna skruva lös kulan. Det gäller i så fall bara att inte tappa den, då det kan bli jobbigt att få upp den igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det låter som det skulle vara lättare att förlänga pinnen. Inte för mycket, bara så att gummipackningen kommer innanför när du trampar "i botten" och kanske (som jag skrev i början) justera stången till övre cylindern så det blir större spel i pedalen. har du för lång pinne blir det samma som att kopplingen är utsliten och den börjar slira i förtid

Mvh
Lennart

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]