Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

milktrucker skrev:Jag skrev att att ha lika gärna kan forsätta använda orginal-xenon eftersom de inte bländar, om ha inte lastar allt för mycket baktill eller har nivåreglering.
Men förväxla inte nivåreglering via stötdämparna med sensorn på bakaxel och tillhörande reglering av ljusnivån. Stötdämpare med nivåregleringen hjälper dig inte med höjdinställningen på ljuset vid ojämn väg.

Det första är ett mekaniskt system för komfort och det andra elektrisk styrning (automatiskt) av reglermotorerna i strålkastarna.
johnnype skrev:
milktrucker skrev:Jag skrev att att ha lika gärna kan forsätta använda orginal-xenon eftersom de inte bländar, om ha inte lastar allt för mycket baktill eller har nivåreglering.
Men förväxla inte nivåreglering via stötdämparna med sensorn på bakaxel och tillhörande reglering av ljusnivån. Stötdämpare med nivåregleringen hjälper dig inte med höjdinställningen på ljuset vid ojämn väg.

Det första är ett mekaniskt system för komfort och det andra elektrisk styrning (automatiskt) av reglermotorerna i strålkastarna.
jag har har inte förväxlat något alls.
och dessutom har du helt fel, nivåreglering är inte till för komfort, eftersom det ger en aning hårdare och stötigare fjädring.
Tur att du är en sån outtröttlig källa av helt ofelbar information?
Många funktioner och egenskaper påverkas negativt då medelhöjden förändras vid ändring av fordonets last. Några exempel är aerodynamiska egenskaper och stötdämpning.

Nivåregleringssystem kan användas för att få fordonets fram- och bakände att hålla konstant medelhöjd över vägen, oavsett belastning.
Man bibehåller fjädringsvägen och därmed (enligt mig) ökad komfort, fast det är klart att det är min åsikt. Jag har haft bil både med och utan nivådämpare, köpte nämligen en V70 där tidigare ägare monterade vanliga dämpare och fjädrar medans bilen original skulle haft nivåmater. Detta återställde jag och upplevde en betydande skillnad på (ökad) komfort.

Detta blev OT och ämnet Xenon känns avklarat!
Xenon konvertering i halogen strålkastare brukar blända en del men de kan man också ställa med höjdjustering, men som sagt
är inte bilen utrustad med xenon från fabrik så är det en 2a på besiktning
av Lövet
Studera bilderna ovan och fundera sedan på hur troligt det är att man kan "justera" fram en korrekt ljusbild. Bländning beror inte bara på höjd utan på ljusbild, bredd och stickljus. Kolla ljusbilden från H7R konverteringen, den är helt katastrofal. Skulle få justera lampan rakt ner i marken 2m fram för att inte blända.
andreas_lofgren skrev:Studera bilderna ovan och fundera sedan på hur troligt det är att man kan "justera" fram en korrekt ljusbild. Bländning beror inte bara på höjd utan på ljusbild, bredd och stickljus. Kolla ljusbilden från H7R konverteringen, den är helt katastrofal. Skulle få justera lampan rakt ner i marken 2m fram för att inte blända.
exakt, man får justerna som fan men det är fortfarande möjligt att ha xenon lampa i fel strålkastare varför man nu skulle göra så för man byter
till xenon för ljusets skull och i och med att man måste justera så pass så förvinner den iaf, då kan man lika gärna behålla halogen om man
inte byter hela strålkastarn till xenon men det är fortfarande en 2a om man inte har automastisk höjdjustering genom givaren som sitter
på bakaxeln samt högtrycksspolning på dessa
Användarvisningsbild
av SvenB
Visst kan du få en fulxenonkonverterad strålkastare att inte blända. Det enklaste är att släcka den. :D Vad är det du vill få fram? Titta på andreas bild så ser du ljusbilden. Jag tycker den säger allt. :|
Användarvisningsbild
av Perc
andreas_lofgren skrev:Det har inte med ränder att göra utan att en xenonlampa och en halogenlampa är fundamentalt olika konstruerade. De ger inte ljuset på samma ställe, har inte samma längd med mera. Eftersom en reflektor och projektor är exakt konstruerade för ljuskällan finns inga marginaler för att hålla på och peta med detta som amatör.

Jämför en H7r halogen (som fulkonverterarna påstår ska funka) och H7 xenon exempelvis. Nån som tror att ljuset som kommer rakt igenom "taket" på xenonlampan tas hand om reflektorn? Nä, den bländar rakt av. Eller faktumet att de inte ens har samma längd? "öh, det är bara att ställa ner lampan". NEJ, det är det inte!
I sak håller jag med dig. Jag hatar också dessa fulkonverteringar som bländar, vissa värre än andra. MEN jag hade en V70 från 1998 förut. I den körde jag 35W H7R samt 55W H7 i helljuset en vinter. Hade mycket bra ljus och jag blev inte påblinkad en enda gång i trafiken. Med min Skoda som har äkta xenon (och korrekt fungerande reglering) har jag blivit påblinkad flera gånger.

Jag säljer reservdelar och sålde i höstas ett likadant "recept" åt en annan V70-ägare som ville ha bättre ljus. Jag har mött honom i trafiken flera gånger och hans bil bländar absolut inte mer än valfri bil med "äkta" reflektorxenon t.ex Volvos P2-bilar, Renault Laguna eller Scanias lastbilar.

johnnype skrev:Tur att du är en sån outtröttlig källa av helt ofelbar information?
Många funktioner och egenskaper påverkas negativt då medelhöjden förändras vid ändring av fordonets last. Några exempel är aerodynamiska egenskaper och stötdämpning.

Nivåregleringssystem kan användas för att få fordonets fram- och bakände att hålla konstant medelhöjd över vägen, oavsett belastning.
Man bibehåller fjädringsvägen och därmed (enligt mig) ökad komfort, fast det är klart att det är min åsikt. Jag har haft bil både med och utan nivådämpare, köpte nämligen en V70 där tidigare ägare monterade vanliga dämpare och fjädrar medans bilen original skulle haft nivåmater. Detta återställde jag och upplevde en betydande skillnad på (ökad) komfort.

Detta blev OT och ämnet Xenon känns avklarat!
Jag hade en V70 I med nivomat i många år. Bytte den till en V70N med vanliga stötdämpare. Den kändes mer än lovligt svajig i bakvagnen när jag körde hem den med vinterdäcken i bakluckan så jag tog kontakt nästa dag och frågade om dom kunde tänka sig att byta stötdämpare. Blev förvånad då dom sa att dom var nybytta. :shock:

Men jo, OT. :lol:
sammanställning då

Halogenstrålkastare med projektionslins, bländar ej nämnvärt mer?

Klarglas bländar generellt mindre än slipat glas.

Sen ska man inte välja H7R eftersom H7 är standard och avskärmningen sitter i strålkastaren.
av Lövet
Sammanfattningen är snarare att man inte ska pilla med bilens halvljus överhuvudtaget. Det finns en anledning att det är olika reflektorer på xenon och halogen och det är för att ljustyperna är fundamentalt olika konstruerade. Knappast så att biltillverkarna skulle lägga miljoner i certifiering av olika strålkastare om allt som behövdes var en annan lampa för 250kr på eBay.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]