NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frohm
En på jobbet drar husvagn och han sa att då han ska över hallandåsen och kör på v-power kan han ligga på 1 högre växel en på 95 oktan.. så någon bättre går nog bilen.. jag kör alltid 98 oktan på min c30 t5 polestar..
av henkhes
ThomasT skrev:
XC90_Executive skrev:
Rådlös skrev:Allt som tål bensin, tål också etanol!
Möjligt att det tål det ett tag. Men t.ex V70 2,5FT skiljer sig mycket mot 2,5T för att den ska klara av etanolen....
Ja, det är ju liksom inte för skoj skull som de byter ut i princip allt som har med bränslesystemet att göra på etanol bilar...

.
Körde V50 etanol innan min t5 och man var till och med tvungen att tanka var fjärde tanka med vanlig 95 okt bensin av någon anledning, så att tanka etanol i en benisnare är inget att rekommendera.
av henkhes
Frohm skrev:En på jobbet drar husvagn och han sa att då han ska över hallandåsen och kör på v-power kan han ligga på 1 högre växel en på 95 oktan.. så någon bättre går nog bilen.. jag kör alltid 98 oktan på min c30 t5 polestar..
Roligt att höra att du kör t5 polestar som mig, känner du någon skillnad på 95 vs 98?
av PTV
Frohm skrev:En på jobbet drar husvagn och han sa att då han ska över hallandåsen och kör på v-power kan han ligga på 1 högre växel en på 95 oktan.. så någon bättre går nog bilen.. jag kör alltid 98 oktan på min c30 t5 polestar..
Bara att konstatera att om denna (någon på jobbet) kan kan använda en annan växel beroende på om (denna någon) kör med v-power eller 98 oktan så är det nog dags att lämna in bilen för service istället.
av Rådlös
henkhes: Vem tvingade dig att tanka bensin emellanåt i din V50?
Om du läser några E85-relaterade frågetrådar här på forumet så skall finna att något sådant uttalande aldrig har kommit från Volvo.

Angående om bilar tål etanol eller inte. Jag har kört min Volvo 245 -92 blandtankat mer än 5 000 mil. Efter mig gick den bilen nära 3 000 mil också blandtankat. Det var rosten som tog den bilen.
Jag är dock inte värst på något sätt. Det finns dom som har kört 20 - 30 000 mil i garagekonverterade bensinbilar.
Här kan du se en suddig men klart visande film om hur etanol uppför sig i bensinbilar.
av Frohm
PTV skrev:
Bara att konstatera att om denna (någon på jobbet) kan kan använda en annan växel beroende på om (denna någon) kör med v-power eller 98 oktan så är det nog dags att lämna in bilen för service istället.
Nu menade jag inte skillnad på 98 oktan mot v-power utan "vanlig" soppa som jag anser e 95 oktan.. Jag märker iallafall skillnad på 95 mot 98 på min bil eller så e det psykologiskt men hursomhelst så tankar jag bara 95 oktan i nödfall då 98 ej finns att tillgå..
av LinusBorglund
Har sett ett test utfört av fifth gear (discovery chanel) ang. detta.

De kom fram till att på en vanlig standardbil är skillnaden minimal men om du har en bil med ordentlig motor så gör det skillnad.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]