Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Sirenen har inbyggt batteri, men det är inte så stort. På med hörselskydd, ryck säkringen och stå ut en liten stund. Men kanske inte klockan 3 på natten... :wink:
Din Volvoverkstad kan läsa ut senaste larmorsakerna så du får reda på vilken slinga som har utlöst larmet. Inte helt ovanligt att sirenen är kass, batteriet börjar läcka elektrolyt så att kretskortet ärgar sönder. Och den larmorsaken har du orsakat själv också genom att plocka säkringen, så tala om det för verkstan.

Och det är en väldigt dålig rubrik du har lyckats med, vi gillar inte versaler och ord som "panik" och "hjälp" i rubriken.
av Mustab
Löste sig problemet och hur? Va det dåligt bilbatteri?

Jag har samma problem på min nu sedan igårkväll. Sirenen tjuter men inga lampor blinkar, slutar av sig själv efter ett litet slag
Användarvisningsbild
av johnnype
Det är din siren som har gett upp, blinkar inte bilen så är det inte den som larmar utan sirenen som lever sitt egna liv.

Skruva loss, kasta bort, införskaffa ny eller bättre begagnad.. men undvik dom som är 10år redan.. då sitter du nog där igen.

Orsaken är oftast att batterisyran läcker och fräter bort ledningsbanor och komponenter med följd att "vad som helst kan hända" i sirenen.

Lycka till!

ps. ladda batteri kan vi glömma, känns som att det är lite insider skämt numera att man ska ladda batteriet för alla fel som möjligtvis kan uppstå i en halvgammal bil. Bättre att felsöka normalt istället :D ds.
av Mustab
johnnype skrev:Det är din siren som har gett upp, blinkar inte bilen så är det inte den som larmar utan sirenen som lever sitt egna liv.

Skruva loss, kasta bort, införskaffa ny eller bättre begagnad.. men undvik dom som är 10år redan.. då sitter du nog där igen.

Orsaken är oftast att batterisyran läcker och fräter bort ledningsbanor och komponenter med följd att "vad som helst kan hända" i sirenen.

Lycka till!

ps. ladda batteri kan vi glömma, känns som att det är lite insider skämt numera att man ska ladda batteriet för alla fel som möjligtvis kan uppstå i en halvgammal bil. Bättre att felsöka normalt istället :D ds.

Är det ett jätteprojekt att montera bort den?

Går det att köra utan siren tills jag införskaffat en ersättare?

Tack för snabbt svar och hoppas att ditt svar löser mina problem:)
Användarvisningsbild
av johnnype
Mustab skrev: Är det ett jätteprojekt att montera bort den?

Du får väl lossa höger innerskärm eller fronten för att komma åt den lilla j*veln. Borra ur en skruv och plocka lös, du kan gott köra utan. Det enda som händer är att din bil inte kan larma om hen vill.

Finns säkert guide på hur den sitter om du söker.
av Mustab
johnnype skrev:
Mustab skrev: Är det ett jätteprojekt att montera bort den?

Du får väl lossa höger innerskärm eller fronten för att komma åt den lilla j*veln. Borra ur en skruv och plocka lös, du kan gott köra utan. Det enda som händer är att din bil inte kan larma om hen vill.

Finns säkert guide på hur den sitter om du söker.

Tack för tipsen!

Nu vet jag vad jag gör i helgen:)
av Wirf
Jag själv har liknande problem i min v70n och efter att vi bytte batteri blev det bättre för stunden men nu jävlas den igen.

Så om man inte vill hålla på och väcka grannarna kan man som temporär lösning på problemet låsa bilen med nyckeln och inte med fjärren (bilen låses utan att larmas).

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]