Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MackeH
Hej!

Ska köpa en nyare V70, men det är en hel jungel med motorer. Har sökt men inte hittat... Det jag är ute efter är en Diesel med återgenererande partikelfilter och kamkedja. Vilka dieslar har dessa två egenskaper och från vilka år? Det är förstås lägsta förbrukning och driftkostnad jag är ute efter. Körglädje och andra aspekter är ointressanta, till det finns andra verktyg.

Tacksam för snabba svar! :D
av Rådlös
" Obegripligt att det säljs bilar med kamrem fortfarande..."

Det är snarare tvärt om. På 50- och 60-talet var det inte så många bilar som hade överliggande kamaxel. Mercedes-Bentz var undantaget som bekräftade regeln. Dom hade samtidigt kamkedja i sina motorer med överliggande kamaxel.
Några år in på sextiotalet kom det ett litet tyskt bilfabrikat som hette Glas. Dom hade som första bilfabrikat en bil med överliggande kamaxel och gummirem. Glas gick kort därefter upp i BMW eller Auto Union (?) Därefter skulle "alla" ha kamrem.
Så kamkedja är det gamla (omoderna) medan rem är det nya. Nu vet jag att flera fabrikat har gått tillbaka till kedja, men det kanske finns någon hållbar förklaring till det?

Till avdelningen för överflödigt vetande.

Ännu mera överflödigt vetande. Redan 1926 tillverkade Pentaverken en marinmotor med överliggande kamaxel och kedja. (Volvo startade som fabrik 1927)
Alla ny Volvo Drive-E motorer har ju kamrem så det är nog det bästa då Volvo valt att ha det, eller så att det är billigast för dom att tillverka. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
En modern rem håller ju typ 20+ 000 mil så det känns ju extremt omotiverat att dra på sig allt krångel och dyrare tillverkning som en kedja medför, för att slippa den extremt lilla milkostnadsökningen.
Användarvisningsbild
av MartinS
crumpets skrev:Du menar att kedjan glatt hade tuggat i sig multiremmen och inga skador hade uppstått? Tillåt mig vara tveksam.
Kedjan sitter inne i motorn och har således ingen kontakt med några remmar.
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]