Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xp2002
Hej,

Jag har precis köpt en V70 MY13 D4 manuell (aldrig kört Volvo tidigare). När man tar foten från kopplingen så "fjädrar" den tillbaka en bit till och ger ifrån sig ett ljud. Gissar att ljudet bara kommer från att kopplingen går tillbaka till sitt ursprungsläge. Detta är alltså efter att växlingen är utförd och man tar foten från kopplingen.

Är detta ett normalt beteende för en volvokoppling? Borde det inte vara ett motstånd som gör att kopplingen fjädrar tillbaka ljudlöst? Ljudet är tillräckligt högt för att höras trots att stereon är på...Kan tillägga att jag hatar oljud :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Brukar vara hjälpfjädern i pedalstället, dvs fjädern som hjälper dig att hålla pedalen fullt nedtryckt genom att avlasta ditt ben lite.

Bild
av sven.h
Eller också så kan det här hända...

Visseligen på en D2 -12 som har en annan växellåda.

Men, min kopplingspedal började som din. Sista 3-4 mm på uppsläppet så hakar pedalen lite, och sen knäpper/smäller till med irriterande ljud.

Man började med att smörja och kontrollera nån typ av distans.
Sen byttes fjädern.
Sen hela pedalen.
Sen pajade kopplingen.
2 ggr.
Sista gången byttes allt ifrån pedal till svänghjul!
av xp2002
sven.h skrev:Eller också så kan det här hända...

Visseligen på en D2 -12 som har en annan växellåda.

Men, min kopplingspedal började som din. Sista 3-4 mm på uppsläppet så hakar pedalen lite, och sen knäpper/smäller till med irriterande ljud.

Man började med att smörja och kontrollera nån typ av distans.
Sen byttes fjädern.
Sen hela pedalen.
Sen pajade kopplingen.
2 ggr.
Sista gången byttes allt ifrån pedal till svänghjul!
Aj då! Hoppas jag slipper din variant, dock har jag nybilsgaranti kvar till december...
Användarvisningsbild
av xerent
Det låter högst osannolikt att det kan inträffa mer än en gång :roll:

Min koppling gnällde ett tag i vintras men lite 5-56 på pedalens gångjärn löste problemet. Har inte haft några som helst problem efter det.
av xp2002
xerent skrev:Det låter högst osannolikt att det kan inträffa mer än en gång :roll:

Min koppling gnällde ett tag i vintras men lite 5-56 på pedalens gångjärn löste problemet. Har inte haft några som helst problem efter det.
Det är inte så att kopplingen gnäller, utan den fjädrar tillbaka för hårt sista biten vilket medför ett smällande/klonkande ljud när pedalen når sin slutposition.
av dannesk
Jag har fått detta kopplingspedals-fenomen på min V70 my11 som jag köpte på Bilbolaget för 5mån sedan där jag har 2års Selected garanti. När man släpper kopplingen efter växling så fastnar den några mm innan och sedan poppar tillbaka med ett litet smällljud. Detta är mer märkbart ju kallare det är i kupén om man t-ex- inte kört med kupévärmaren i kall väderlek. Givetvis så gäller tydeligen inte garantin på pedalstället så frågan är om det är fjädern som sitter där som spökar eller måste man byte hela pedalstället? Ska nog prova smörja de rörliga delarna med lite WD-40 och se.
av Rizzt
Hej,

jag har precis samma symtom. Den slår till de sista mm vid upp-släpp så det känns i foten om man har kvar den på pedalen.

Jag la mig på rygg och lyssnade. Och det verkar som det kommer längre upp i pedal fästet än där fjädern sitter. Ska undersöka lite mer vid tillfälle.

Det kan även tilläggas att det slutat mer och mer. Det var värre när det var kallt med andra ord.
Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

webasto doserpump v70n 07

På en V70N borde det väl sitta en Ardic[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]