NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henkhes
Som rubriken lyder, hur är det att tanka v-power någon skillnad emot vanlig soppa? har även hört att de kan vara skadligt för motorn vilket jag tycker låter konstigt... alla svar välkomnas!

Kör c30 t5 automat
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har hört att V-power blandas med etanol, kan vara därför du har hört att den är skadlig. Vet inte om det stämmer eller ej, men hur som helst så tror jag vinsten mot 98 oktan är obefintlig. Själv har jag aldrig tankat annat än 98 oktan i min V60 T6 Polestar.
av Rådlös
Jag känner till bilar som enbart går på E85. Det är inte dugg skadligt för dom. Dom fungerar som vilken annan bil som helst. En av dom bilarna är min egen. :roll:
All bensin innehåller etanol.
Allt som tål bensin, tål också etanol!
Användarvisningsbild
av Rydell
Det är väl i 95 oktanig bensin som der blandas i etanol. :) rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Rydell skrev:Det är väl i 95 oktanig bensin som der blandas i etanol. :) rätta mig om jag har fel.
De flesta blandar i etanol i alla oktanvarianter nu för tiden.

.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Rådlös skrev:Allt som tål bensin, tål också etanol!
Möjligt att det tål det ett tag. Men t.ex V70 2,5FT skiljer sig mycket mot 2,5T för att den ska klara av etanolen....
Användarvisningsbild
av ThomasT
XC90_Executive skrev:
Rådlös skrev:Allt som tål bensin, tål också etanol!
Möjligt att det tål det ett tag. Men t.ex V70 2,5FT skiljer sig mycket mot 2,5T för att den ska klara av etanolen....
Ja, det är ju liksom inte för skoj skull som de byter ut i princip allt som har med bränslesystemet att göra på etanol bilar...

.

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]

Oavsett drivmedel är Sverige en udda marknad […]

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]