Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AndreaL
Jag har en volvo 740 från -87 som aldrig har haft riktigt bra handbroms men det har inte varit problem vid besiktningen tidigare. Nu är den emellertid helt lös och då kunde de kanske inte ignorera det längre. Någon som vet vad som är fel, eller snarare vad det kostar att fixa på ett ungefär? På verkstad då, jag kan inget om bilar. Den är gammal och sliten och blir det för dyrt struntar jag i det men går det att fixa för rimliga pengar så vore det kul att se bilen överleva ännu ett år!
av NilsO
Är spaken helt slapp har antingen en av de två vajrarna eller ett fäste på bakaxeln gått av, som skrivs ovan. Delarna kostar några hundra och arbetet tar en eller ett par timmar oavsett vilket.

Möjligen skulle verkstaden kunna tycka att också handbromsbackarna och bromsskivorna bak måste bytas. Isåfall blir det dyrare, och byter man bromsskivorna måste man också byta (fot)bromsbeläggen vilket spär på kostnaden ytterligare. Mina fördomar säger mig att vissa verkstäder kanske skulle dra till med det oavsett om det egentligen behövs eller inte. Om bilen nyss är besiktigad med godkänt på bromsarna i övrigt borde det nog inte behövas, men det är inte omöjligt. Så försök välja en verkstad som känns vettig och pålitlig.
av Waizguy
Köp volvoorginal handbromsbackar om du ska byta dessa.
När jag bytta från temas dåliga backar kunde man låsa hjulen på bar asfalt.
Med volvoorginal 8 tusen mil senare och still going strong kostar bara 100-150kr mer än temas.
Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]