Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lindaåtvåförtion
Tacksam för hjälp och tips här...
Har en 245 -91 som hackar rejält vid jämn gas oavsett varvtal. Vid gas eller motorbroms går den rent. Följande är bytt: Tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, bränslefilter. Men lambdalampan lyser också, så kan det vara något med avgassystemet?? Det läcker på ett par ställen men inget stort, bland annat i en gammal svetsskarv precis framför katalysatorn. Sen är den lite svårstartad också. Trots att det är insprutning måste jag ge full gas för att den ska gå igång, allra helst om den är kall. Kan det vara tempgivaren? Kan det isf vara den som gör att bilen hackar också?

Tacksam för svar :)

/Linda
av Rådlös
I avgasröret räcker ett enda litet hål före katalysatorn för att det skall bli fel.
Hackar motorn olika när den är kall eller varm?
Vad säger diagnostikboxen?
av rid54
Som "Rådlös" antyder: bilen vet en del själv om vad som felar. Du har ju iofs redan isolerat minst ett missförhållande (läcka före katalysatorn) och nämnt en trolig problemsak, nämligen tempsensorn. Finns en massa saker man kan kolla, som har med tjuvluft att göra till exempel (alla slangar med luft/vakuum, grenröspackning).
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 oc[…]

Söker en beg? Här finns dem. https://www[…]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]