Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
Nu är bilen nyservad :D

12 000 mila service + byte av bromsbelägg (volvo original som jag hade med mig) gick på 4672 kronor.

Teknikern sa att bilen var i ett mycket fint skick och att det inte fanns någonting att anmärka på. Inget läckage, inga dåliga bussningar eller andra saker, verkligen kul när man fått svart på vitt av en expert att bilen man kör är i toppskick mekaniskt sett :D

Är jättenöjd med bilia sisjön, tummen upp, där ska bilen servas även i fortsättningen.
av danjo966
Nu var min service klar oxå.

3 500:- på Bilteknik i Linköping! Helt OK! :)
Användarvisningsbild
av CarMan
jag ringde härom dan o prata med en kund, som hade tänd missar på sin bil. han hade gjort 12000 mila servicen på annan verksta.
jag undra om han hade fått t-stiften bytta, då dessa är känsliga för att gå förlänge.
ja det borde jag väl fått, sa han med en frågnde ton.
efter att ha pratat en stund så kom vi fram till att han inte hade en enda aning om vad dom gjort, han hade ju bara beställt en service.

bilen hade helt klart inte fått nytt luftfilter ialla fall o efter att jag bytt t-stiften så gick den bra igen.

inte svårt attvara billig, om man inte lämnar pris på samma sak.
av Frigge
CarMan skrev:jag ringde härom dan o prata med en kund, som hade tänd missar på sin bil. han hade gjort 12000 mila servicen på annan verksta.
jag undra om han hade fått t-stiften bytta, då dessa är känsliga för att gå förlänge.
efter att ha pratat en stund så kom vi fram till att han inte hade en enda aning om vad dom gjort, han hade ju bara beställt en service.

bilen hade helt klart inte fått nytt luftfilter ialla fall o efter att jag bytt t-stiften så gick den bra igen.

Som att jämföra Äpplen o Päron :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:jag ringde härom dan o prata med en kund, som hade tänd missar på sin bil. han hade gjort 12000 mila servicen på annan verksta.

De inte alltid man vet vad som byts på tex 12000 mils service, kanske lätt för dig dör du jobbar ju med det, men för en annan dödlig så vet man inte, om man inte kolalt på protokollet som borde följa med
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:

De inte alltid man vet vad som byts på tex 12000 mils service, kanske lätt för dig dör du jobbar ju med det, men för en annan dödlig så vet man inte, om man inte kolalt på protokollet som borde följa med
självklart är det svårt att veta vad som ingår på jut en vis bil/årsmodell & motor/växelåda.
men om man väljer att kolla priser mot mindre , ej volvo aktoriserade verkstäder så är det ju viktigt att man har koll på detta, ennars blir det ju fel.
orkar man inte med allt extra strul (+ allt extra strul om dom i samband med service ska laga nått (dom har ju inte delar hemma)) så bör man vända sig till en volvo aktoriserad verksta
av SportHenke
Fakturan från min 12000mila service på V702.5TAWD 061215:

Kupefilter kol 396
Luftfilter 181
Oljefilter 75
Tändstift 425
Packning 5
5w-40 609
arbete 1515*
moms 801

S:A 4007,50:-
Vad exakt är det som ingår i arbetskostnaden förutom att byta ovanstående vid 12000mil V70 2.4 140?. Jag ver att det kollas lampor och bromsbelägg. Vad kollas som inte kontrolleras hos SBP och som man inte kan kolla själv, gör verkstaden några uppgraderingar som kunden inte ska veta om? Hur mycket måste verkstaden göra för att sätta en stämpel i boken? Det är ju den man betalar dyrt för. Några andra förlängda garantier eller goodwillåtaganden är det ju inte snack om även om alla stämplar sitter där dom ska från en och samma aukt verkstad.
Användarvisningsbild
av CarMan
SportHenke skrev:

Kupefilter kol 396
Luftfilter 181
Oljefilter 75
Tändstift 425
Packning 5
5w-40 609
arbete 1515*
moms 801

Vad exakt är det som ingår i arbetskostnaden förutom att byta ovanstående vid 12000mil V70 2.4 140?. Jag ver att det kollas lampor och bromsbelägg. Vad kollas som inte kontrolleras hos SBP och som man inte kan kolla själv, gör verkstaden några uppgraderingar som kunden inte ska veta om? Hur mycket måste verkstaden göra för att sätta en stämpel i boken? Det är ju den man betalar dyrt för. Några andra förlängda garantier eller goodwillåtaganden är det ju inte snack om även om alla stämplar sitter där dom ska från en och samma aukt verkstad.
svensk bilprovning kollar så din bil inte är farlig att framföra i trafiken. en verksta kollar så du ska kunna framföra din bil problemfritt fram till nästa verkstadsbesök = stor skilnad
av Marbas
CarMan skrev:
SportHenke skrev:

Kupefilter kol 396
Luftfilter 181
Oljefilter 75
Tändstift 425
Packning 5
5w-40 609
arbete 1515*
moms 801

svensk bilprovning kollar så din bil inte är farlig att framföra i trafiken. en verksta kollar så du ska kunna framföra din bil problemfritt fram till nästa verkstadsbesök = stor skilnad
En del bilägare vill inte röra ett finger när det gäller att få bilen att funka utan den enda "service" dem vill göra är att tanka. Sen finns det de bilägare som kan tänkas göra lite reparationer / översikt på sin bil för att spara lite pengar. Det kan t.ex. vara byta bromsklossar, fylla på spolarvätska,mm.

Vad jag är ute efter är att man skulle kunna ha flera varianter av servicar. Allt från där verkstaden gör allt (i princip som idag) till att verkstaden bara gör det minimala för att upprätthålla garantier osv, och överlåter en del grejer till ägaren (spolarvätska, kolla av lampor, mm, mm). På detta sättet skulle man som bilägare kunna spara lite pengar men ändå få en godkänd service med stämpel och allt.

För övrigt kostade min 12000 mils service på V70N D5 MY04 ca 4700:-, vilket jag tycker är 2000:- för mycket...
Användarvisningsbild
av CarMan
Marbas skrev:
CarMan skrev:
SportHenke skrev: Vad exakt är det som ingår i arbetskostnaden förutom att byta ovanstående vid 12000mil V70 2.4 140?. Jag ver att det kollas lampor och bromsbelägg. Vad kollas som inte kontrolleras hos SBP och som man inte kan kolla själv, gör verkstaden några uppgraderingar som kunden inte ska veta om? Hur mycket måste verkstaden göra för att sätta en stämpel i boken? Det är ju den man betalar dyrt för. Några andra förlängda garantier eller goodwillåtaganden är det ju inte snack om även om alla stämplar sitter där dom ska från en och samma aukt verkstad.
En del bilägare vill inte röra ett finger när det gäller att få bilen att funka utan den enda "service" dem vill göra är att tanka. Sen finns det de bilägare som kan tänkas göra lite reparationer / översikt på sin bil för att spara lite pengar. Det kan t.ex. vara byta bromsklossar, fylla på spolarvätska,mm.

Vad jag är ute efter är att man skulle kunna ha flera varianter av servicar. Allt från där verkstaden gör allt (i princip som idag) till att verkstaden bara gör det minimala för att upprätthålla garantier osv, och överlåter en del grejer till ägaren (spolarvätska, kolla av lampor, mm, mm). På detta sättet skulle man som bilägare kunna spara lite pengar men ändå få en godkänd service med stämpel och allt.

För övrigt kostade min 12000 mils service på V70N D5 MY04 ca 4700:-, vilket jag tycker är 2000:- för mycket...

när du gör en service så görs ju inga repratioen. kunden kan ju fortfarande välja att reparera felen själv.

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https:/[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]