...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:precis... och 50 mil med bil tar nån timme kortare tid än med lastbil.
Troligen hade han väl stannat och ätit (om han inte åt i bilen), men ingen nattvila på en sträcka som måste tagit minst 30 timmar (snittfart ca 90km/h) är sjukt.
Även om man som människa hade hoppats just det, får jag fram följande från Tidningen Proffs om fallet:
- Den längsta turen som registrerats är 268 mil. Det längsta stoppet på den turen var fem minuter. En chaufför har kört med fyra identiteter, hela tiden, säger Roar Melum.
Skrämmande? Ja.
Det behövs mer kontroller och framför allt mer möjligheter att komma åt de som inte är från Sverige som ofta kan gömma sig så fort de passerat gränsen igen.
Mwi skrev:
Dpblad skrev:Det ska bli skönt att få ge sin åsikt den 25e maj...
Det kan du göra varje dag :-O) om du tänker lite när du handlar i affären. För att sälja bilmattor för 150:- som exempelvis Biltema gör, vem tror du tillverkar och transporterar de mattorna? Jag är ganska säker på att varken de som tillverkar eller transporterar mattorna pratar något västeuropeiskt språk. Använd din plånbok med förstånd så kan du påverka, det kallas konsumentmakt.
Det känns som fel väg att lösa problemet på. Jag som konsument har självklart ett stort ansvar. Problemet är bara att det tar en massa tid att hålla kolla på alla produkter från alla tillverkare. Det är inte bara att produkten skall vara miljövänlig, den skall vara producerad under schysta villkor för arbetarna. Och nu skall man hålla koll på transporten också.

En bättre lösning är att produkten inte ens säljs i Sverige. Vi kanske skulle ha ett regelverk som säger att de produkter som säljs i Sverige måste uppfylla vissa krav? Visst, det är inte så EU är tänkt att fungera, men då borde samma sak gälla inom hela EU. Det hjälper ju inte om bara vi i Sverige säger nej till fulproducerade varor.
Eu har ju snarare underminerat och försämrat lagar som tidigare varit mer strikta i Sverige.. för att anpassa det till mer slappa lagar i andra EU-länder. (Eller ett mellanting där vi fått sämre lagar o de med "sämst" reglering fått det något åtstramat.)
Har slaveriet avskaffats eller har det bara förändrats? Tydligen det sistnämnda tyvärr.

Vad det gäller svenskt eller inte, tja den djungeln kanske vore spännande att grotta ner sig i. Just nu vet jag som säkert de flesta andra inte. Frågan är bara var man hittar oberoende fakta om detta.
@Joel> +1

Om man ska generalisera grovt så är nog (än så länge) svenskproducerat att föredra.

"jag har ingen informations"-argumentet köper jag sällan. Grundskola, allmänbildning och daglig konsumtion av nyheter i etablerade medier räcker långt. Iaf för de som är födda 1980. Skolans kvalitet idag har man ju hört talas om...

Det finns mycket som är sorgligt på alla håll och kanter i detta, men ett exempel är när man hör talas om ett lagförslag som är helt upp åt väggarna och i andra andetaget hör ordet "EU-anpassning". Slår aldrig fel.

För att återgå till ämnet; lastbilstransporter, åkerinäringen och den ökande konkurrensen efter EU-medlemskapet. Jag tycker inte det är svårt att se orsaker och hur saker och ting hänger ihop. Däremot att se lösningar som inte skulle medföra andra problem - där går jag tyvärr bet.
Dpblad skrev:"jag har ingen informations"-argumentet köper jag sällan. Grundskola, allmänbildning och daglig konsumtion av nyheter i etablerade medier räcker långt. Iaf för de som är födda 1980. Skolans kvalitet idag har man ju hört talas om...
Exakt hur hjälper allt detta mig när jag ska köpa en bilmatta?
Slaveri förekommer, men är olagligt överallt vad jag vet.
Att bojkotta hela länder bara för att vissa arbetsgivare är kriminella köper jag inte.
Det finns inom EU och i Sverige en sorts fenomenal övertro på att ekonomiska styrmedel är svaret på alla frågor och lösningen på alla problem. Det är, tyvärr, helt fel. Ekonomiska incitament verkar oftast helt på tvärs med den svagare partens (arbetstagarens) intressen och skapar fler problem än de -kanske- löser.

Jag har inga problem med att en albansk (eller nåt) lastbilsförare kör hit en transport och tar en annan med hem, för sin normala lön, men han/hon ska inte fara land o rike runt här i veckor som nån sorts trampångare och störa ut systemet för lönesättning och arbetstidsreglerna och dessutom, kanske, bidra genom utmattning till mer osäker trafik. Jag tror reglerna finns, men kontrollen och viljan att styra bort från detta är mycket svaga. Det är ju utmärkt om det kommer fram och man hoppas på lite mer övergripande åtgärder än att bara sätta åt nån enskild stackare; det är ett systemfel.
torbjorn_75 skrev:
Dpblad skrev:"jag har ingen informations"-argumentet köper jag sällan. Grundskola, allmänbildning och daglig konsumtion av nyheter i etablerade medier räcker långt. Iaf för de som är födda 1980. Skolans kvalitet idag har man ju hört talas om...
Exakt hur hjälper allt detta mig när jag ska köpa en bilmatta?
Slaveri förekommer, men är olagligt överallt vad jag vet.
Att bojkotta hela länder bara för att vissa arbetsgivare är kriminella köper jag inte.
Läs hela inlägget. Citerat var en replik.
rid54 skrev: Jag har inga problem med att en albansk (eller nåt) lastbilsförare kör hit en transport och tar en annan med hem, för sin normala lön, men han/hon ska inte fara land o rike runt här i veckor som nån sorts trampångare och störa ut systemet för lönesättning och arbetstidsreglerna och dessutom, kanske, bidra genom utmattning till mer osäker trafik. Jag tror reglerna finns, men kontrollen och viljan att styra bort från detta är mycket svaga.
Helt riktigt. Jag jämställer dom med de Rumänska tiggare som florerar i de större städerna. De har det bättre här i Sverige än i hemländerna trots att deras ersättning är synnerligen låg. Man får bort dessa som far runt som "trampångare", som du kallar dom, på samma sätt som du får bort tiggarna, genom att inte ge dom något.
Dpblad skrev:Läs hela inlägget. Citerat var en replik.
Jag har läst hela inlägget. Det står inte hur all denna information
hjälper mig när jag ska köpa en bilmatta?
Det är jättebra med utbildning, allmänbildning och nutidsorientering,
men när man står där i affären och inte vet hur man ska använda den,
då hjälper det inte särskilt mycket tyvärr...
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]