- lör 10 maj 2014, 09:12
När jag höll på att "strula" med min höga bränsleförbrukning hade jag givetvis höga avgasvärden, c:a 1 - 1,5 i CO halt. HC och Lambda har jag ingen aning om, det kollades aldrig. Nu var det inga problem med besiktningen, jag har en -88B som går efter dom gamla reglerna (max 3,5). Jag fick rådet att byta katen av flera men envis som man är fortsatte jag på andra spår. Sista besiktningen hade gjort många gröna av avund, i princip 0 på både tomgång och varv, HC 60 och Lambda 1,01. HC stack ut lite, men bilen har gått 41000 mil och katen är fortfarande original. Jag har ingen möjlighet att kolla värdena själv, men det jag gjorde mellan dom sista besiktningarna var en ordentlig rengöring (som jag beskrev innan) av spjällhuset, ordentlig rengöring (bytte oljefällan) av vevhusventilationen och satte klammer på alla slangar, Sedan efter besiktningen bytte jag BTR-en (köpte en justerbar på Misab) och har nu en förbrukning på c:a 1,1 - 1,2 l/mil. Fortfarande lite högt men jag kommer nog inte längre ned detta, kör bara småsträckor och AC-n på för det mesta.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
- By Xanthopteryx